논문명 |
상업공간에 대한 실내디자인 및 계획의 변화와 흐름에 관한 연구 / 미국 대도시의 RETAIL STORE를 중심으로 / A Study on the Change & Flow of Shop Interior Planning & Design-Research into most Retail Stores in Great Cities in USA |
저자명 |
박태욱 ; 이현경 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, NO.10 (1997-03) |
페이지 |
시작페이지(77) 총페이지(5) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 |
요약1 |
미국 대도시에 있는 현대 상업공간의 계획과 디자인에 대한 연구로서 가장 디자인적 가치가 높은 전문 복합매장 즉 가치지향적 매장을 분석하고자 한다. 상업공간 디자인의 역사적 발달 과정과 새로운 라이프스타일, 기업의 전략 등을 통하여 새로운 디자인 형태와 유형이 발생하고 그의 분석과 경향을 통해 앞으로의 전망과 경향을 예측한다. 보다 쾌적하고 편리한 매장을 위해 대형화, Open화되고 개성 있고 독특한 분위기를 위해 테마 화되며, 흥미롭고 즐거운 쇼핑을 위해 더 많은 멀티 미디어를 이용하고, 고객의 문화적 생활공간 터전과 기업의 이미지 홍보를 위해 매장을 전시 화한다. 이러한 인테리어 경향과 더불어 미래에는 환경과 자연, 감각과 감성을 이용한 디자인들이 앞으로의 상업공간 계획 및 디자인에 주류를 이룰 것이고 환경적, 사회적, 문화적으로 의식 있는 디자이너의 창조적인 상업공간 디자인만이 세계 화, 정보화 시대를 리드할 것이다. |
요약2 |
The syudy is for interior design and planning of new conceptual mordern shop(called "Value Conscious Store")through the history of retail store and it`s process based on most great cities in USA. The Value Conscious Store came into existence for consumer and retailer who had various lifestyles and characters. From analysis of new lifestyle consumer to retailer`s strategy, we could find interesting design solutions and, forecast next concerns for designing store. Store has been designed up-scaled and opened for pleasant and comfortable to the customers, a theme to make unique and strong impact for customers. Also it uses Multi-Media for excitment, and is designed as museum`s exhibition to lead consumer`s better lifestyle. From these interior trends will go on to next generation with new concepts ; environment and nature, senses and sensibility. These words will be the new solution for creative and successful store design by the designer who has environmentally conscious and social responsibility in his mind. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |