논문명 |
필립 스탁과 론 아라드의 가구디자인 특성 비교 연구 / A Study on Comparing Characteristics of Philippe Starck's furniture design with Ron Arad's |
저자명 |
이진영 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, v.14 n.5(통권 52호) (2005-10) |
페이지 |
시작페이지(193) 총페이지(12) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
필립 스탁 ; 론 아라드 ; 가구 디자인 ; 의자 디자인//Philippe Starck ; Ron Arad ; Furniture design ; Chair design |
요약1 |
본 연구에서는 두 사람이 디자이너로서 성공하게 된 과정이나 이력보다는 그들의 대표적인 가구디자인 작품들에 초점을 맞추어 보다 구체적이며 밀도 있게 디자인의 특징을 분석하고 상호 비교하고자 한다. 이를 통해 두 디자이너가 추구하는 가구디자인의 본질적 특성을 파악하고, 동시대의 해석상에서 이들 두 디자이너의 관점으로 바라보는 디자인의 개별성과 유사성을 밝혀내는 것이 이 연구의 주목적이다. 이는 곧 현대 디자인의 트랜드와 특징을 파악하고 이해하는 것뿐만 아니라 앞으로 미래 디자인의 방향을 예측하고 대응하는 데에도 실질적으로 가치 있는 참고 자료가 될 것으로 사료된다. |
요약2 |
Design took a radical turn in the 1980's, deconstructing the rigid ideology of the Modernism, often with great humor. Contemporary representable Avant-garde designers, Philippe Starck and Ron Arad brazenly borrowed from the "historical elements" of previous styles and created bio-morphic forms with whimsical names of furniture.This study is proposed to understand the diversity of contemporary design, by comparing these two furniture designers. It also covers the common factors in contemporary furniture design, and analyzes their individual differences and similarities in design. It helps to plan the foundation of design methods for 21C, and predict and respond to the future as a reference point. Philippe Starck links Romantic Rationalism within Minimal style and Ron Arad links Deconstructivism within High-tech style but both of them pursue of Organic concept design in their furniture through the concept of humanism. They are able to establish a base of contemporary furniture design by adapting new conceptual form, and design process for the general public. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |