논문명 |
농협 하나로 마트 리모델링 계획안 연구 / Remodeling Architectural and Interior Design of National Agricultural Cooperative Federation Hanaro Mart |
저자명 |
변재영 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집, 제 7권 2호 (2005-10) |
페이지 |
시작페이지(193) 총페이지(4) |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
식품 ; 할인점 ; 마트//Food ; Warehouse ; Hyper Market ; Discount Store ; Shopping |
요약1 |
1인당 국민소득이 1998년 $7,355에서 2003년 $12.646으로 향상되었고 2008년에는 $21,068을 예상하고 있다. 소득수준의 향상은 유통산업 분야에도 빠른 변화를 요구하여왔다. 산업구조의 변화, 정보화 사회로의 진전은 소비자의 생활양식의 변화를 가져왔으며, 주 5일제 근무는 소비문화의 변화를 요구하고 있다. 또한 소비자의 구매성향이 예전에 비해 매우 까다로워져 국내유통업체들의 발 빠른 대응이 요구된다. IMF이후 소득수준이 향상되면서 동시에 가격을 중시하는 실리주의의 소비형태가 기존의 재래시장 유통체계에서 서구식의 합리적인 할인점을 등장시켰다. 1993년 11월 신세계에서 창동에 E마트를 개장하면서 대기업들이 할인점 시장에 대거 진출해있는 실정이다. 초기 할인점들의 특징은 식품위주의 매장 구성 이였으나 2005년 현제는 다양한 생활용품, 의류, 공산품등 또 다른 형태의 백화점으로 변모하고 있는 실정이다. 최근 대형할인점들은 판매와 구매가이루어지는 1차적 목적이외에 생활문화공간으로서 활용범위가 확대되고 있는 점을 감안하여 지역공동체의 핵심적 요소로서 주위 환경과의 일체감을 형성할 수 있는 공공성과 상징성을 건축물 외부에서 내부까지 새로운 차원의 환경을 제안한다. 또한 할인점이 상업적인 목적과 밀착되어 있다 할지라도 문화적이고 교육적인 메시지를 전달하는 매체가 될 수 있는 설계방향을 제시하고자 한다. |
요약2 |
The value of all goods and services produced in the economy divided by population has risen from $7.355 in 1998 to $12.646 in 2003. In other to maintain higher standard of lifestyle, people are "hungry" for time. The idea of saving time and money by providing many different types of products altogether in one space was implemented with the advent of large warehouse style discount stores. These type of retailers grew in size and popularity during the 1990s and 2000s, causing a decline in sales in the old, traditional downtown markets. From ancient to twenty-first century, the role of the grocery store has been that of the social center of the community; a place of unity and interaction of people. The experience a customer engages in at a grocery store is comparable to that of a museum. Not only is the grocery store a unique, physical space to visit, but also a rich collection of fascination items. The layout of the interior space is meticulously planned for the efficiency of customer circulation and the success of product exhibition. Eye catching graphics and attractive lighting also add to the appeal of the grocery store's high style. Shoppers are no longer satisfied with just buying good products at a lower price. Shoppers prefer to spend time in an entertaining environment. The Hanaro Mart project in this study propose the idea of warehouse style discount stores which can satisfy all the demands of customers and their various activities. This study will open up unique dimensions of aesthetic expression and experience in the interior environments. Shopping for food is an unavoidable task. If food shopping is enjoyable, more people will spend more time at it. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |