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논문명 [논문] 도시브랜드 이미지의 구성요소와 영향에 관한 연구 / A Study on the Elements of City Brand Image and Influences
저자명 이우종 ; 김남정
발행사 대한국토도시계획학회
수록사항 국토계획, v.40 n.6(통권 145호) (2005-11)
페이지 시작페이지(177) 총페이지(16)
ISSN 12267147
주제분류 도시
주제어 도시마케팅 ; 도시브랜드 이미지 ; 연상이미지//City Marketing ; City Brand Image ; Associated Image
요약1 본 연구는 도시브랜드의 개념을 고찰하여 도시브랜드 이미지의 중요성을 밝히고, 도시브랜드 이미지의 주요 구성요소와 특징, 그리고 도시에 미치는 다양한 영향을 실증분석 함으로써 향후 도시브랜드 개발과 관리에 적용가능한 시사점을 도출하는데 연구의 목적이 있다.
요약2 According to the recent conveniences in the migration of capital and population, competitions among cities are being intensified. For the goals of introducing investments, securing new residents, and the improvement of city image, cities are focusing their interests on the City Marketing, especially, on the development of the City Brand, which is widely adopted as the means of advertising city's commercial value presented in its image. This study is focused on the Brand Image which is known to be a strong influencing factor as well as a constructing element. Details cover the analysis of the elements and their characteristics and influences, for the purpose of presenting information useful for processing the strategy of future city brand. As the result, traffic facilities, natural environments, functions and phase of city, historical characteristics were deduced as major elements of the city brand images. It was also shown that the city brand images have influence on the overall favorable impression and characteristics, atmosphere, and sightseeing business of the city.
소장처 대한국토도시계획학회
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