논문명 |
저드 파트너십의 쇼핑몰 공간에 나타난 디자인적 특성에 관한 연구 / 감성디자인적 표현특성을 중심으로 / A Study on the Expressive Characteristics of Jerde Partnership's shopping mall space - Focused on Emotional Design |
저자명 |
장인경 ; 김문덕 ; 송춘의 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, v.14 n.6(통권 53호) (2005-12) |
페이지 |
시작페이지(86) 총페이지(9) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
저드 파트너쉽 ; 쇼핑몰 ; 감성 디자인 ; 공간체험//Jerde Partnership ; Shopping mall ; Emotional design ; Space experience |
요약1 |
사용자적인 관점에서 사용자의 감성까지 고려하여 디자인하는 공간이며 산업사회의 표상이라 할 수 있는 쇼핑몰의 실내공간을 연구대상 사례로 선정하였으며, 쇼핑몰의 공간에 있어 감성디자인적인 요소가 어떻게 반영되었는지를 체계적으로 분석, 연구하였다. 이 연구는 쇼핑몰에서 사용자의 감성을 고려한 디자인의 의미와 효과를 분석하여 실제적인 디자인에 접목시키는데 그 의의를 두고 있다. |
요약2 |
The recognition of emotionality becomes so important that it is called 'emotional consumption society'. Emotional design, which is mostly concern about user's consensus & experiences and in the space, is appeared on commercial place. Emotional design is understanded from a interactive point of view, human and interior-space. The purpose of this study is to examine the emotional design by analysis of multiple-commercial-functioned shopping places. Specially, the most recently remarkale Jerde partnership's shopping space in Japan. Jerde partnership' project theme is creative experience by making place and experience design. Though, they weren't claim to stand for emotional design, but presented an emotional element in the shopping mall works. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |