뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 [논문] 도시마케팅의 개념정립을 위한 소고 / A Study on Setting up the Concept of City Marketing
저자명 오동훈
발행사 대한국토도시계획학회
수록사항 국토계획, v.41 n.1(통권 147호) (2006-02)
페이지 시작페이지(53) 총페이지(21)
ISSN 12267147
주제분류 도시
주제어 도시마케팅 ; 도시의 자족성 및 경쟁력 ; 아이디어 ; 차별성//City Marketing ; City Self-containment & Competitiveness ; Idea ; Distinction
요약1 본 연구의 목적은 실제 기존도시 및 신도시의 도시마케팅 성공사례 및 계획사례를 통한 도시이미지, 개발아이디어 및 차별화 전략 (차별성)의 중요도를 부각시키는 데 주안점을 두고 우리나라 도시마케팅의 현주소를 파악하여 바람직한 도시마케팅의 방향을 제시하는 것이다. 연구의 제목도 ‘小考’라고 붙였듯이 가능하면 쉽게 그리고 이론적이기 보다는 실제적인 차원에 입각하여 논문을 기술하고자 한다.
요약2 This study aims on presenting the desirable direction for setting up city marketing strategies by analyzing the current situation of city marketing in Korea with a view to emphasizing the importance on city image, development idea, and the distinction through reviewing success cases and planning cases of city marketing for current cities and new towns. The elements inevitably considered in city marketing are the four factors such as city self-containment, city competitiveness, development idea and distinction. The newly defined concept of city marketing in the paper is 'the visible and/or invisible endeavor strengthening the distinction with both city image and novel development idea in order to increase city competitiveness as well as city self-containment.' On the other hand, the requisites which a new town development project enables to stand a good chance of success are four factors as follows; 1. city (place) people want to live, 2. city (place) people want to work, 3. city (place) enterprises can get lots of benefits, 4. city (place) people want to travel. City planning with land use planning should be established concurrently considering both the above four factors and their harmony. City marketing is the job requiring the aesthetics of negotiation with the various experiences on strategy establishment for Urban Planning (Urban Design, Urban Economics, Transportation, Environment, and so on). This study shows the 4 kinds of process in establishment on new town development planning. Among them, the method D which is "Urban Development Conceptualization and City Marketing -> Urban Development Planning -> Implementing Planning." is recommended.
소장처 대한국토도시계획학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
한국적 도시설계 패러다임에 관한 연구
권영상 ; 엄운진 - 연구보고서(기본) : 2008 n.2 (200902)
도시브랜드 개발 유형에 따른 도시마케팅 특성에 관한 연구
이재순 ; 김미경 ; 박송희 ; 오동훈 - 도시행정학보(한국도시행정학회 논문집) : v.21 n.3 (200812)
[논문] 도시이미지전략의 유형별 사례연구
김세용 ; 최강림 - 국토계획 : v.44 n.1(통권 168호) (200902)
장소만들기를 통한 도시재생전략에 관한 연구
이범훈 ; 김경배 - 한국도시설계학회 춘계학술발표대회 논문집 : (201004)
[논문] 도시마케팅 관점에서 본 해외 관광레저도시 사례 연구
오동훈 ; 임경수 ; 소진광 ; 김남조 - 국토계획 : v.43 n.1(통권 161호) (200802)
[논문] 도시재생전략으로서의 도시문화마케팅 해외사례 연구
오동훈 ; 권구황 - 국토계획 : v.42 n.5(통권 158호) (200710)
[논문] 역사적 건축물 보존에서 지구단위계획의 역할과 과제
이범훈(Rhee, Bum-Hun) ; 김기호(Kim, Ki-Ho) - 국토계획 : Vol.50 No.7(통권 217호) (201511)
하펜시티 수변공간의 도시디자인 수법에 관한 연구
이범훈 ; 김경배 - 한국도시설계학회 추계학술발표대회 논문집 : (200911)
수변공간 문화재생의 계획적 특징에 관한 연구
김영환(Kim Young-Hwan) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.8 (200808)
[논문] 도시브랜드 이미지의 구성요소와 영향에 관한 연구
이우종 ; 김남정 - 국토계획 : v.40 n.6(통권 145호) (200511)