논문명 |
국내 건설엔지니어링업체의 베트남 진출전략 / Strategies for Domestic Construction Engineering Companies to go into the Vietnam |
저자명 |
박환표(Park, Hwan-Pyo) ; 신은영(Shin, Eun-Young) |
발행사 |
한국건설관리학회 |
수록사항 |
한국건설관리학회 논문집, Vol.7 No.2 (2006-04) |
페이지 |
시작페이지(98) 총페이지(11) |
ISSN |
1229-7534 |
주제분류 |
시공(적산) |
주제어 |
베트남 해외진출 전략 ; 건설엔지니어링 ; 공적개발원조//Strategies going onto the Vietnam ; Construction Engineering ; Official Development Assistant |
요약1 |
건설엔지니어링의 사업비는 공사비의 3~5% 정도에 지나지 않으나, 최종 사업목적물의 성능을 결정하는데 커다란 영향을 미치고 있어 매우 중요하다. 그러나 국내 건설기술수준에 대한 전문가 인식도 조사결과에 따르면 설계를 비롯한 우리나라의 엔지니어링 능력은 선진국의 70%도 되지 않는 것으로 조사되어 해외진출 위한 국제경쟁력에 심각한 문제가 있는 것으로 판단된다. 본 연구는 국내외 건설엔지니어링시장동향을 조사·분석하기 위하여 베트남 건설엔지니어링 시장분석을 위해 국내 해외건설 관련업체를 대상으로 해외진출시 문제점 및 전략에 대하여 설문조사를 실시하였고, 기존 문헌의 분석을 통하여 기본적인 이론의 정립과 함께 국내외 전문가 면담조사, 해외출장 등을 통하여 광범위한 의견수렴을 하였다. 본 연구에서는 국내 건설엔지니어링업체의 베트남 시장을 진출하기 위한 시장분석 결과를 토대로 베트남진출전략 방안을 마련하였으며 해외진출 활성화 방안으로서 현지화 기반구축, 기획제안형 사업창출, 공적개발원조의 지원 확대방안 등을 제안하였다. |
요약2 |
The cost of construction engineering field is less than 3~5% of the gross construction cost, it, however, is very important because the performance of final facility depends on the technical ability of construction engineering company. However, as the results of the technical level of domestic construction engineering survey from experts, it was less than 70% of developed country. For this reason, domestic construction engineering companies are confronted with serious problems to go into overseas market. Accordingly, this research analyzed the construction engineering market trend of domestic and overseas in order to suggest the strategies to go into the Vietnam. Moreover, this research identified problems and strategies of making inroads into the world market through the survey from the domestic construction company related to overseas construction, advanced a theory through extensive literature review, and collected extensive opinions through an interview with domestic and foreign experts and business trip. The purpose of this research is to provide market analysis and strategic plan for advancing into overseas market in order to make the domestic construction engineering companies to go into the Vietnam market. Especially, as a plan for the revitalization of advancing overseas market of domestic construction engineering companies, this research proposed Constructing Local Infrastructure, Business Creation of Planning Proposals and Enlarged Plans of ODA(Official Development Assistant). |
소장처 |
한국건설관리학회 |