논문명 |
백화점 진입부의 공간 특성 연구 / VMD 요소분석을 중심으로 / A Study on the Characteristics of Department Store Entries |
저자명 |
김연아(Kim Yeon-Ah) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집 계획계, v.22 n.6 (2006-06) |
페이지 |
시작페이지(131) 총페이지(10) |
ISSN |
12269093 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
백화점 ; 비주얼머천다이징 ; 진입부 ; 감성마케팅//Department Store ; Visual Merchandising ; Entry ; Emotional Marketing |
요약1 |
본 연구는 백화점 진입공간을 감성소비시대의 경영 전략방법가운데 하나인 비주얼머천다이징측면에서 고찰하고 비주얼머천다이징 요소로서 구성된 진입공간의 전반적 특성에 대한 연구과 진입부의 위치에 의한 공간특성을 유형별로 분석하여 향후 백화점 진입부 계획에 기여하고자한다. |
요약2 |
Department store is very sensitive to social changes, consumers seek after abstract 'values' rather than material goods. 'Emotional marketing' which treats emotional area of marketing, is already applied in the diverse field of retail marketing. Entry of department stores is not a simple gate but a symbol which shows brand image of the department stores. The purpose of this study is to analyze the spatial characteristics of department store entries in the view of VMD(Visual Merchandising). Three samples are chosen, which have mixed use of hotels, shopping malls, cinemas, and are connected with subway stations. Current conditions of entries are analyzed, and roles of visual merchandising elements which forms characteristics of entries, are proposed. |
소장처 |
대한건축학회 |