논문명 |
루이스 칸 미술관 건축의 특성 비교에 관한 연구 / 건축의 존재와 구축방식을 중심으로 / A Comparative Study on the Characteristics of Art Museums by Louis Kahn |
저자명 |
김낙중 ; 정태용 |
발행사 |
한국실내디자인학회 |
수록사항 |
한국실내디자인학회 논문집, v.16 n.2(통권 61호) (2007-04) |
페이지 |
시작페이지(155) 총페이지(8) |
ISSN |
12297992 |
주제분류 |
이론 |
주제어 |
룸 ; 구축 ; 빛과 공간//Room ; Tectonic ; Light and space |
요약1 |
본 연구의 구체적인 목적은 칸이 자신의 건축적 사고를 발전시켜나감에 따라 실제 건축물에 어떻게 반영하였는가를 미술관 건축을 통해 알아보는 것이다. 예일대학 미술관은 칸이 자신의 건축개념을 정립하기 시작한 초기의 작품이라는 점에서, 킴벨 미술관은 그의 전성기 최고작으로 일컬어지고 있고 또한 예일 영국미술센터는 자신의 개념이 정립된 이후 마지막 작품이라는 점에서 비교 대상으로 선정하였다. 본 연구가 갖는 의의는 미술관 건축이라는 특정분야의 각 건물을 상호 비교함으로써 미술관 건축에 나타난 구체적인 사실이 그의 건축이론과 어떠한 관계를 맺고 있는가를 밝히는데 있다. |
요약2 |
The purpose of this comparative study is to analyze the characteristics of art museums of Louis I. Kahn. Kahn's main architectural thoughts of 'what it wants to be' and 'how it was done' act as a basis for this research. 'What it wants to be' means the existence of architecture and relates to the concept of 'room'. 'How it was done' shows the tectonic aspects of architecture and construction process to enhance its presence. Detailed items from these two thoughts applied to clarify the order in dynamics, the visualization of construction process, and the relationship between structure and light in the space of Kahn's art museums. Yale university art gallery was the first major project of Kahn and he showed tectonic characters through tetrahedral concrete slab. The unity of structure, space and light can be found in the Kimbell art museum through the vaulted structural unit. Yale center for British art is the best example of the concept of 'room' and 'tectonic' because it clearly shows the unity of spatial and structural system, and their relation to light. As a result, this study tries to find out that Kahn had consistently developed his thoughts of 'room' and 'tectonic', and tried to keep them in his art museum designs. |
소장처 |
한국실내디자인학회 |