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논문명 대형할인점 입지특성이 시장점유율에 미치는 영향에 관한 연구 / 서울시 대형할인점을 대상으로 / A Study on the effects of the Market share by Locational Characteristics of the Large Discount Stores : The Case of Large Discount Stores in Seoul / 제27 Session : 상권분석
저자명 신재호 ; 이주형
발행사 대한국토도시계획학회
수록사항 대한국토도시계획학회 정기학술대회 논문집 (2007-10)
페이지 시작페이지(1411) 총페이지(8)
주제분류 도시
주제어 대형할인점 ; 입지특성 ; 시장점유율 ; Huff모형 ; 회귀분석 ; Large Discount Store ; Locational Characteristics ; Market Share ; Huff Model ; Regression Analysis
요약1 본 연구의 목적은 대형할인점의 시장점유율(운영성과)에 영향을 미치는 입지요인을 분석?평가하여 대형할인점 입지 선정 시 어떠한 특성을 고려해야 하는지 알아보는데 있다.
요약2 The locational decision of the newly emerging, large discount stores deserves much attention. The locational decision of stores has important impact on the spatial structure of urban and the development of local economies. Nevertheless there are relatively few literatures on the locational decision of large discount stores. Furthermore, most of the literatures are either theoretical or purely descriptive. This study examines the effects of locational characteristics in the determination of market share of large discount stores. First, separates the trade areas of large discount stores through the theoretical consideration of the Huff Model. Second, examines the relationship the expected market share based on practical analysis of Seoul large discount stores' sales and occupancy rate by sales. As for the locational characteristics, we considered the demographic characteristics, the income characteristics, surrounding characteristics, and store-specific characteristics. The main findings of this study are as follows. The number of households, public transportation, road width, floor area, business hours have a positive effect stably on market share of large discount store. Finally, this is to provide the rational standards in establishing development strategy of large scale commercial facilities like large discount stores through the time series method in site planning.
소장처 대한국토도시계획학회
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