뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 국내·외 실태분석을 통한 특수학교 건축계획 방향 / Optimal Approach to Establishing Special Schools through Analysis of Domestic?Overseas Actual Conditions
저자명 강병근(Kang Byoung-Keun) ; 성기창(Seong Ki-Chang) ; 박광재(Park Kwang-Jae) ; 김은경(Kim Eun-Kyoung)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집 계획계, v.23 n.11 (2007-11)
페이지 시작페이지(79) 총페이지(8)
ISSN 12269093
주제분류 계획및설계 / 법규(제도,정책)
주제어 특수학교 ; 편의시설 ; 실태분석//Special School for Handicap ; Convenient Facilities ; Condition Analysis
요약1 본 연구는, 공간배치 및 형태, 편의시설의 설치 및 이용자의 요구, 관련 제도 및 운영 등에 관한 실태조사를 바탕으로 향후 특수학교의 계획방향에 대한 기초 자료를 제시하고자 한다.
요약2 This study aims to suggest an optimal approach to constructing an ideal special school for physically challenged children. Study results can be summarized as follows: Firstly, other nations' special schools considering characteristics of each physically challenged child from the start of planning. To the contrary, domestic special schools mainly depend on a uniform plan in accordance with relevant regulations such as 『Special School Facilities and Equipment Standards Ordinance』not reflecting characteristics of each physically challenged child to construction. Secondly, ward corridors (double corridor) are effective to special schools for visually challenged children because they can provide clear localization. Redundant corridors with segmentation available are suited for children suffering from social and emotional development problem. Circle and Star types are ideal for physically challenged children. Thirdly, since detailed standards of convenient facilities mainly focus on physically challenged children under current relevant laws and regulations, students with other kinds of troubles cannot enjoy benefits from convenient facilities. Last but not least, it is necessary to actively perform support center for special schools.
소장처 대한건축학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
특수학교의 진로·직업교육 공간계획에 관한 건축계획적 연구
오형석(Oh, Hyoung-Seok) ; 최병관(Choi, Byung-Kwan) - 대한건축학회지회연합회 논문집 : Vol.17 n.05 (통권69호) (201510)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
지적장애인을 위한 전환교육형 국 ? 공립 특수학교 공간구성에 관한 연구
김택현(Kim, Taek-Hyun) ; 공순구(Kong, Soon-Ku) - 대한건축학회 학술발표대회 논문집 : Vol.35 No.1 (201504)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
[특집] 소수를 배려하는 학교, 특수학교의 어제와 오늘
은동신 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.20 n.4 (201307)
자폐성 아동 특수학교의 시설기준과 프로그램에 관한연구
최지연(Jiyoun Choi) ; 공순구(Soonku Kong) ; 박지훈(Jihun Park) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.13 No.05 (201810)
장애아동을 고려한 놀이환경 기본계획방향에 관한 연구
김영은(Kim Young-Eun) ; 이건하(Lee Keon-Ha) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.23 n.10 (200710)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
[연구보고] 서귀포특수학교 교사신축 기본계획 연구
강병근 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.12 n.4 (200507)