논문명 |
[논문] 대형할인점의 선택요인 분석 / 분당 신도시 인근 권역을 중심으로 / Modeling Customers' Choice of Discount Stores |
저자명 |
이창무 ; 김용경 ; 민재홍 |
발행사 |
대한국토도시계획학회 |
수록사항 |
국토계획, v.42 n.6(통권 159호) (2007-11) |
페이지 |
시작페이지(119) 총페이지(11) |
ISSN |
12267147 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
대형할인점 ; 시장권분석 ; 구매행태 ; 이산선택모형//Discount Store ; Market Area Analysis ; Purchaing Behavior ; Discrete Choice Model |
요약1 |
본 연구는 이와 같은 일련의 연구의 연장선상에서 대형할인점 이용자들의 구매행태를 분석하고자 한다. 상세하게 논의하면 선호도가 아닌 대형할인점간의 경쟁적인 분포하에서 이루어지는 구매자들의 선택에 기초하고, 복합적인 특성을 지닌 대형할인점의 개별 특성의 한계영향력을 비교할 수 있는 이산선택모형(Discrete Choice Model)을 개발하는 것을 목적으로 한다. |
요약2 |
The purpose of this study is to analyze influencing factors on customer’s choice of discount stores, which have grown very fast as a new type of retail shop in Korea. For the empirical analysis, we develops a discrete choice model of customer's discount store use. The estimation results reveal that accessibility to a discount store is the most important factor. However, operational factors like brand value, the number of goods, and operation hours exert strong influences on customer's choice of a discount store. Physical attributes of discount stores like the area of the shop and parking capacity have relatively weak correlations with consumer's choice on a discount store. |
소장처 |
대한국토도시계획학회 |