뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 판즈워스 주택의 공간구성과 “Less is more” / The Spatial Composition of the Farnsworth House and “Less is more”
저자명 이강훈
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.17 n.1(통권 66호) (2008-02)
페이지 시작페이지(60) 총페이지(9)
ISSN 12297992
주제분류 이론
주제어 판즈워스 주택 ; 설계과정 ; 공간구성//less is more ; Farnsworth House ; Design Process ; Spatial Compostion ; Less is More
요약1 본 연구는 판즈워스(Edith Farnsworth)주택의 공간구성을 통하여 “less is more”의 의미가 어떻게 드러나고 있는가를 밝히는 것을 그 목적으로 한다.
요약2 The aim of this study is to elucidate the meaning of “less is more” by examining the design process of the Farnsworth House and its spatial composition. In order to find out what constitutes “less” and “more”, Mies' sketches and drawings were reviewed, and the vision of the architect and the owner, and the responses from the critics were studied. As a matter of fact, these seemingly contradictory concepts - the “less” and the “more” - are relative terms that complement each other. The concept of “less” describes an enclosure of space, fixed, inflexible and invariable space that leaves no room for change. On the other hand, the term “more” represents an openness of space, free, flexible, and variable space. Mies tried to minimize “less” element when designing the interior of the Farnsworth House, and he did so by eliminating columns and walls. On the contrary, by using only fixed core, he created a “more” space, where the effects of flexible and open qualities are maximized. However, duality and contradiction rising from glass external wall and portico in the Farnsworth House raise a critical issue in this “less is more” discourse. The role of these parts of the house is rather contradictory, and the glass wall and the portico hold both “less” and “more” elements. Unlike its relatively simple composition of space, the Farnsworth House encompasses many complex and contradictory ideas that leave room for wide scope of exploration and various interpretations.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
공간적 측면에서 본 미스 반 데어 로에의 경구 “less is more”의 의미에 관한 연구
김란수 - 건축역사연구(한국건축역사학회지) : v.16 n.2(통권 51호) (200704)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
[논문] 쿤스트할 뮤지엄의 미적체험
김민제 - 한국박물관건축학회 논문집 : 창간호 (199811)
미스 반 데어 로에 건축공간의 잠복성
정만영 ; 최은국 - 건축역사연구(한국건축역사학회지) : v.15 n.3(통권 47호) (200608)
SANAA의 건축에서 ‘분위기’의 개념과 구현방식
서정일(Seo Jeong-Il) ; 임리사(Lim Lisa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.10 (201010)
미술관 전시공간에 사용되는 공간유형
백용운(Baek Young-Won) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.8 (200808)
건축개념으로서 기능의 의미에 관한 연구
서현(Seo Hyun) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.25 n.06 (200906)