뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 초등학교 교사의 복합용도계획에 관한 연구 / A Study on Design of Elementary Schoolhouse for Mixed-use Facilities
저자명 이현재 ; 강철희
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.17 n.1(통권 66호) (2008-02)
페이지 시작페이지(138) 총페이지(8)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 초등학교 ; 복합화 ; 지역사회 ; 지역주민 ; 유형//Elementary School ; Mixed-use ; Local Community ; Local Residents ; Types
요약1 본 연구에서는 현재 완공되어 사용되고 있는 복합화 초등학교의 사례연구를 통해 시설복합화의 현황과 그 유형을 파악함으로써 추후 지역사회를 위한 초등학교 복합화 시설 계획 시 효율성을 높이기 위한 방법을 알아본다. 또한 초등학교시설을 계획함에 있어 사회적 변화에 부응하고 다양한 교육과정 및 교수?학습활동을 수용하며 미래의 교육환경 변화에도 효과적으로 대응할 수 있는 초등학교 복합화 시설 계획 시 고려해야할 주안점에 대하여 제시하고자 한다.
요약2 This study is conducted to formulate various spatial compositions for mixed-use elementary schools in order to use them as community centers. Accordingly, this study is conducted to analyze currently operating community-use elementary schools to find out about the current condition of mixed-use facilities, and the types of mixed-use facilities will be derived from the analysis. In addition, a more effective method of planning mixed-use elementary schools is investigated. By incorporating various educational curricula and teaching/learning activities, major points, which should be considered when planning elementary schools, will be suggested to effectively respond to the changes of educational environment in the future. The results show that in terms of inner traffic flow type, 9 schools out of the schools under study showed a unificated traffic flow type or a cross traffic flow type. When traffic overlaps, problems of noise, visual distraction, and decreased learning performance can appear. To prevent the conflict between areas and to manage areas effectively, each area should be differentiated by installing doors and shutters and by marking guides, and the facility used for community residents and students should also be scheduled separately to avoid time conflict. In addition, to accommodate the changes of users, flexible space planning options should be considered.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
초등학교 배치계획의 공간구성적 특성과 공간구조적 특성 비교 연구
김찬주(Kim Chan-Ju) ; 김영욱(Kim Young-Ook) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.3 (200803)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
초등학교 배치유형별 사이공간 이용특성에 관한 연구
주성환 ; 최무혁 - 대한건축학회지회연합회 학술발표대회논문집 : v.2010 n.01 (201012)
[논문] 일본 초등학교 공간구성에 대한 건축계획적 연구
류호섭 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.15 n.1 (200801)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
[논문] 초등학교를 중심으로 하는 근린중심공간 형성을 위한 연구
유원창 ; 온영태 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.8 n.4(통권 제29호) (200712)
[논문] 초등학교시설 복합화 유형 특성에 관한 연구
김승제 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.16 n.1 (200901)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)