논문명 |
초등학교 배치계획의 공간구성적 특성과 공간구조적 특성 비교 연구 / A Comparative Study on the Functional Composition & Spatial Structure of Planning Method in Elementary Schools |
저자명 |
김찬주(Kim Chan-Ju) ; 김영욱(Kim Young-Ook) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집 계획계, v.24 n.3 (2008-03) |
페이지 |
시작페이지(43) 총페이지(10) |
ISSN |
12269093 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
초등학교 계획 ; 공간구성 ; 공간구조 ; 상대적 비대칭성 ; 통제도 ; 공간구문론//Elementary School Design ; Spatial Structure ; Relative Asymmetry ; Control Value ; Space Syntax |
요약1 |
본 연구의 목적은 초등학교 기본 계획에서의 공간구성상의 특성과 공간구조상의 특성을 분석하여 각각의 유형을 도출하고 그 특성을 상호 비교하는 것이며, 이를 통하여 이전에 주로 이용되었던 공간구성적 접근 방법과 더불어 공간의 위상학적 배치 및 접근체계 계획 방법인 공간구조 분석 방법을 도입하여 새로운 건축 배치 방법의 가능성을 제시하고자 함이다. |
요약2 |
This research aims to investigate the functional composition and spatial structure of planning method on elementary school and to present the planning method for it. 40 schematic designs of Elementary Schools are analyzed. Two methods are used for investigation. First, spatial composition which has been intuitively used by architects is examined about the relations between function and mass. Second, J-graph analysis is adopted from space syntax methods to analyze spatial configuration. The J-graph analysis shows the degree of spatial hierarchy and of control among adjacent space in the network of buildings and space. The research findings are, firstly, the buildings and spaces classified by their function have characteristic value by spatial structure analysis; secondly, the planning types made same functional composition have another spatial hierarchy. This research suggests that the spatial structure method is needed to complement on the existing functional composition method on planning of elementary schools. |
소장처 |
대한건축학회 |