뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 아돌프 로스의 건축론에서 “예술과 실용품의 분리”에 대한 비판적 소고 / A Critique of the Separation of Art and Architecture in Adolf Loos' Theory
저자명 이상헌(Lee Sang-Hun)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집 계획계, v.24 n.3 (2008-03)
페이지 시작페이지(133) 총페이지(8)
ISSN 12269093
주제분류 이론
주제어 아돌프 로스 ; 아르 누보 ; 실용품 ; 실용예술 ; 장식 ; 시카고 트리뷴 사옥 ; 레드 비엔나 ; 칼 막스 호프//Adolf Loos ; Art Nouveau ; Useful Object ; Art ; Ornament ; Chicago Tribune Tower ; Red Vienna ; Karl Marx Hof
요약1 본 논문은 이런 관점에서 로스의 예술과 실용품의 분리에 관한 이론을 비판하고, 구체적인 건축사례의 분석을 통해서 그의 이론이 그의 건축적 실천에 진지하게 반영되어 있음을 보이고자 한다. 그럼으로써 그의 건축이론과 실천이 갖는 의미와 한계를 더 명확하고 일관성 있게 이해할 수 있을 것이다.
요약2 Adolf Loos' architecture is valued especially in postmodern era when architectural styles are consumed as a commodity like a fashion. He tends to be considered as an alternative to both utopian modernism and stylistic postmodernism. Unlike his comtemporary Art Nouveau artists and architects who attempted to create a new style reuniting art and craft, and art and everyday life, Loos accepted the separation between art and craft in modern industrial society and put architecture in the realm of useful objects. He argued that its style is to be developed by modern cultural life and that the removal of ornament in useful objects is the natural outcome of progress of modern culture. This attitude obviously made his architecture more realistic than that of other modernist architects. However, his theory of radical separation between architecture and art, between useful objects and monuments had contradictions and could not be sustained in reality. Even his positivistic architecture has aesthetic quality which denounces his principle of pure rationality. The fundamental limitation of his theory was manifested in his two projects at diametrically opposite direction: Chicago Tribune Tower and Housing design for Red Vienna. The former was a monument, the latter being architecture without ornaments. However, both examples faced difficulty and could not play out in reality.
소장처 대한건축학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
[논문] 루이스 설리반과 아돌프 로스의 ‘기능’과 ‘장식’의 진의(眞意)와 그 연관성에 관한 고찰
강태웅 - 건축역사연구(한국건축역사학회지) : v.17 n.5(통권 60호) (200810)
아돌프 로스의 건축사상에 기초한 라움플란의 특성에 관한 연구
박찬일 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.17 n.6(통권 71호) (200812)
아돌프 로스의 장식배제에 관한 연구
유연숙 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.13 n.3(통권 44호) (200406)
케네스 프램턴의 비판적 지역주의가 지니는 한계점과 현대적 의의
김승범(Kim Seung-Bum) ; 김광현(Kim Kwang-Hyun) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.27 n.8 (201108)
아돌프로스의 추상적 피복에 관한 연구
정만영 - 대한건축학회 논문집 : v.10 n.8 (199407)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)