뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 미스의 바르셀로나 파빌리온의 오닉스 독립벽에 관한 연구 / A Study on the Freestanding Onyx Wall in Mies’ Barcelona Pavilion
저자명 김란수(Kim Ran-Soo)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집 계획계, v.24 n.4 (2008-04)
페이지 시작페이지(159) 총페이지(11)
ISSN 12269093
주제분류 이론
주제어 다이내믹 ; 장식적 ; 매끈한 ; 비물질화//Dynamic ; Ornamental ; Sleek ; Dematerialization
요약2 The article attempted to interpret the meaning of “a new principle," which Mies van der Rohe referred to when he recalled the birth of the freestanding onyx wall of the Barcelona Pavilion. In terms of space, this study examined and analyzed freestanding walls in Mies' open plans from the Glass Skyscraper of 1922 to the Tugendhat House of 1928-30. By comparing between other freestanding walls before 1928 and the freestanding onyx wall, this study showed that the onyx wall was innovative in that it was a closed, dynamic, and reflective element in an open plan enclosed by full glazed walls. Mies, intending to create the reflective effect originating from both material walls and glazed walls, developed this effect into an artistic effect in space. In terms of Semper's theory of wall dressing, the onyx wall may be regarded as a kind of Wand or screen walls, revealing ornamental, dematerialized, and natural beauty. Mies replaced traditional form-oriented ornament by a natural ornament, creating a new atmosphere. In terms of architectural sleekness, the onyx wall satisfied Vitruvius' firmitas and utilitas as well as venustas, and its sleekness was based on mechanical flatness and preciseness. Mies, appreciating Berlage's honest and sleek construction, established his own sleek beauty by realizing new details such as reveals and seamless joints. In conclusion, it was proposed that Mies' principle of the freestanding onyx wall covered material aesthetics as well as spatial dynamism, revealing his continual concerns for the establishment of modern material sense free from subjective arbitrariness.
소장처 대한건축학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
공간적 측면에서 본 미스 반 데어 로에의 경구 “less is more”의 의미에 관한 연구
김란수 - 건축역사연구(한국건축역사학회지) : v.16 n.2(통권 51호) (200704)
바르셀로나 파빌리온에 나타난 보이드 공간 구성 특성연구
김민정(Minjung Kim) ; 윤재은(Jaeeun Yoon) ; 김지수(jisoo Kim) - 한국공간디자인학회 학술대회 논문집 : Vol.2017 No.1 (201704)
미스 반 데어 로에 건축공간의 잠복성
정만영 ; 최은국 - 건축역사연구(한국건축역사학회지) : v.15 n.3(통권 47호) (200608)
건축개념으로서 기능의 의미에 관한 연구
서현(Seo Hyun) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.25 n.06 (200906)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
미스 반 데르 로에의 주택에서 유리의 시각적 의미에 관한 연구
우신구 ; 김광현 - 대한건축학회지회연합회 논문집 : v.04 n.04 (통권13호) (200211)