뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 문화시설을 통한 도시마케팅과 도시재생 / City Marketing and Urban Regeneration through Cultural Facility / 제06 Session : 도시재생Ⅱ
저자명 박진호 ; 김영 ; 김주훈
발행사 대한국토도시계획학회
수록사항 대한국토도시계획학회 정기학술대회 논문집 (2008-11)
페이지 시작페이지(435) 총페이지(9)
주제분류 도시
주제어 창조도시 ; 문화시설 ; 도시마케팅 ; 도시재생 ; Creative City ; Cultural Facility ; City Marketing ; Urban Regeneration
요약2 This object of study is investigate an important of cultural facilities in urban regeneration. The city marketing through cultural facilities development is a part of a series of policies for the development and improvement. First, the values and usability of cultural facilities and their effects on a city were reviewed. As artistic and cultural aspects of a city came to be recognized as a key element in city development, in particular, many advanced foreign cities have effectively interlinked both urban policies and cultural polities with their cultural facilities in order to meet their residents' cultural needs, attract more tourists, and develop cultural industry. In other words, the improvement of cultural environment, along with urban development, could help make new image of a city. Today's, most cities in advanced countries now focus their efforts on the new image development and city marketing. Moreover, cultural governance has been established mainly with the partnership of governmental and non-governmental organizations for regional development. On the other hand, it can be said that Korea is on the way from the expansion in quantity to the development in quality. In this context cultural facilities are used as a medium to make a city's environment creative. When constructing a cultural facility, it is necessary to select a differential and competitive subject for marketing and to establish a unique identity of the city using the cultural facilities. After the characteristics of the city is identified and the definite vision and goals for the city decided, an effective organizations and roles should be established and active promotion for the city should be started with entrepreneurial initiatives. Most of all, there should be residents' voluntary participation and efforts to make the city a better place to live.
소장처 대한국토도시계획학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
장소만들기를 통한 도시재생전략에 관한 연구
이범훈 ; 김경배 - 한국도시설계학회 춘계학술발표대회 논문집 : (201004)
지속가능성을 위한 도시재생 계획요소에 관한 연구
이일희 ; 이주형 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.12 n.6(통권 제48호) (201112)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
[논문] 도시재생전략으로서의 도시문화마케팅 해외사례 연구
오동훈 ; 권구황 - 국토계획 : v.42 n.5(통권 158호) (200710)
[논문] 역사문화환경을 활용한 도시재생계획 사례연구
최강림 ; 이승환 - 국토계획 : v.44 n.2(통권 169호) (200904)
[논문] 역사적 건축물 보존에서 지구단위계획의 역할과 과제
이범훈(Rhee, Bum-Hun) ; 김기호(Kim, Ki-Ho) - 국토계획 : Vol.50 No.7(통권 217호) (201511)
문화기반형 도시재생전략에 관한 연구
오덕성 ; 이기복 ; 유르겐피치 - 한국생태환경건축학회 논문집 : v.7 n.6(통권 28호) (200712)
일본의 도시재생 프로젝트와 시사점
윤상복 ; 김형보 ; 박동현 ; 김중환 - 대한국토도시계획학회 정기학술대회 논문집 : (200710)
하펜시티 수변공간의 도시디자인 수법에 관한 연구
이범훈 ; 김경배 - 한국도시설계학회 추계학술발표대회 논문집 : (200911)
한국적 도시설계 패러다임에 관한 연구
권영상 ; 엄운진 - 연구보고서(기본) : 2008 n.2 (200902)