뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 아파트 브랜드 자산의 선행요인과 구성요소 간의 인과관계 모델 / Antecedents of Apartment Brand Equity and a Casualty Model among Its Components
저자명 지성구 ; 김덕수
발행사 한국주거학회
수록사항 한국주거학회논문집, v.20 n.4 (2009-08)
페이지 시작페이지(59) 총페이지(10)
ISSN 1226671X
주제분류 계획및설계
주제어 마케팅전략 ; 아파트 브랜드 자산//Marketing Strategy ; Apartment Brand Equity
요약2 A well-managed brand name (eg., Xi, the #, and I-Park) becomes brand equity. Brand equity affects the name value of brand in question and revenues. Elaborated researches regarding causes and effects forming brand equity, however, are hardly found. This research aims at: (1) examining the relationships among antecedents of apartment brand equity, brand equity components, and brand preference; and (2) proposing marketing strategies for strengthening apartment brand equity. The research method utilized is a survey. The research procedure consists of four steps as follows: (1) literature review; (2) hypotheses construction regarding antecedents and consequences of apartment brand equity; (3) measurement of apartment brand equity; and (4) covariance structure analysis of relationships between antecedents and consequences. This study found following positive relationships. First, the corporate image and apartment advertisement have a positive influence on brand-name recognition/image and perceived quality, consisting of apartment brand equity. Second, brandname recognition/image, perceived quality, and brand-name preference, consisting of apartment brand equity, have a positive influence on a brand affinity. Thus it is concluded that apartment brand equity is strengthened by means of: (1) the distinction of major factors, forming brand equity and enforcing it; and (2) the establishment and implementation of integrated marketing communication (IMC) strategies.
소장처 한국주거학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
아파트의 주거만족과 브랜드 이미지가 고객충성도에 미치는 영향
박인숙(Park In-Sook) ; 김정학(Kim Jeong-Hack) ; 김재준(Kim Jae-Jun) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.9 (200809)
현장 Mock-up의 BIM 기반 시뮬레이션 기법 적용성 분석 연구
장세준(Jang Se-Jun ) ; 윤석헌(Yun Seok-Heon) ; 윤준선(Yun Jun-Seon) ; 백준홍(Peak Joon-Hong) - 대한건축학회논문집 구조계 : v.23 n.10 (200710)
서울10대 브랜드가 아파트가격에 미치는 영향에 관한 연구
정수연 ; 김태훈 ; 박홍희 - 도시행정학보(한국도시행정학회 논문집) : v.22 n.3 (200912)
아파트 브랜드 선호도 요인 비교에 관한 연구
신한우 ; 김대원 ; 김광희 ; 강경인 - 한국건축시공학회 논문집 : v.8 n.1(통권 제27호) (200802)
[논문] 공동주택의 색채에 의한 도시맥락적 경관 향상에 관한 연구
박성은 ; 이석환 ; 남광우 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.9 n.2(통권 제31호) (200806)
브랜드 아파트의 차별화를 위한 특화 요소에 관한 연구
박성곤 ; 최상헌 - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제12권 1호 (201006)
친환경 건축물 인증제도 비교분석 연구
박진철 ; 전봉구 ; 이동주 - 한국건축친환경설비학회 논문집 : v.3 n.3 (200909)
BIM 환경에서의 타워크레인 장비계획 지원 방안에 관한 연구
장세준(Jang Se-Jun) ; 전형준(Jeon Hyung-Jun) ; 심태보(Shim Tae-Bo) ; 엄신조(Eom Sin-Jo) ; 윤석헌(Yun Seok-Heon) ; 백준홍(Paek Joon-Hong) - 대한건축학회논문집 구조계 : v.24 n.7 (200807)
민관공모형 PF 복합개발사업 추진의 애로요인과 사업 활성화 방안
서정렬 - 한국주거환경학회 논문집 <주거환경> : v.8 n.1(통권 13호) (201006)
국내 대형건설회사의 책임형 건설사업관리 역량 분석
유승규(Yoo, Seung-Kyu) ; 최석인(Choi, Seok-In) ; 손창백(Son, Chang-Baek) - 한국건설관리학회 논문집 : Vol.10 No.5 (200909)