뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 서울10대 브랜드가 아파트가격에 미치는 영향에 관한 연구 / A study on influencing apartment price with the top 10 apartment brands in Seoul, Korea
저자명 정수연 ; 김태훈 ; 박홍희
발행사 한국도시행정학회
수록사항 도시행정학보(한국도시행정학회 논문집), v.22 n.3 (2009-12)
페이지 시작페이지(133) 총페이지(24)
ISSN 15988686
주제분류 도시
주제어 아파트 ; 브랜드 ; 헤도닉모형//Apartment ; Brand ; Hedonic Price Model
요약2 Apartments are the most popular housing type in Korea, with construction companies competing with one another to build ever-more splendid units. Each company tries to differentiate its apartments from those of others by creating apartment brands to increase the chances of attracting buyers. Apartment branding is simply one form of product differentiation. In the 1990s, names of apartment complexes were either eponymous with those of construction companies or reflected the geographical location of building sites. After the new millennium, names of newlybuilt apartments began to reflect the unique brand images of each construction firm. This new phenomena became known as “ apartment brand naming”, with premium brands such as “Raemian”,“ Xii”(pronounced Jai) and others making an appearance. A major trend in the current Korean apartment market is the varying consumer preference for different apartment brands and in this study we seek to analyzethe influence of apartment brands on apartment prices. This study began with the top-10 apartment construction firms in Seoul that possess their own brands. Then apartments consistent with these brands were extracted from the apartment data, under the requirements that apartments were at least 5 stories high but not greater than 35 stories. A total of 9640 apartment units in Seoul, Korea were collected as the raw data for this study. The data for explanatory variables were surveyed as apartment physical characteristics and neighborhood characteristics by Real Estate Bank. This paper analyzed the influence of apartment brands on apartment prices using HPM(Hedonic Price Model). Finally,the results are as follows. the Xii brand possessed the highest brand value. And the Raimian brand took the top spot. Centreville, Preugio brand exerted insignificant effects on price. This means that the 2 brands exhibited statistically-insignificant price differences with unbranded apartments.
소장처 한국도시행정학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
브랜드가 아파트 가격형성에 미치는 영향분석
이준하 ; 김호철 - 도시행정학보(한국도시행정학회 논문집) : v.21 n.1 (200804)
아파트 브랜드 선호도 요인 비교에 관한 연구
신한우 ; 김대원 ; 김광희 ; 강경인 - 한국건축시공학회 논문집 : v.8 n.1(통권 제27호) (200802)
냉방에너지 저감을 위한 PCM적용 축열벽 시스템 연구
이규영(Kyuyoung Lee) ; 류리(Ri Ryu) ; 서장후(Janghoo Seo) ; 김용성(Yongseong Kim) - 설비공학논문집 : Vol.26 No.06 (201406)
브랜드 아파트의 차별화를 위한 특화 요소에 관한 연구
박성곤 ; 최상헌 - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제12권 1호 (201006)
[연구논문-건축·주택] 공동주택 지하주차장 결로 방지 방안
홍석진 ; 성기철 ; 김지현 - 대우건설기술 : 통권 제32호 (201008)
국내 패시브건축물 설계 및 시공사례
이명주 - 한국그린빌딩협의회 추계학술강연회 논문집 : (200911)
국내 강남지역의 고급빌라 가격에 영향을 미치는 요인 분석 연구
김두환 ; 이상효 ; 김재준 - 한국건축시공학회 논문집 : v.10 n.1(통권 제39호) (201002)
브랜드 아파트 거주자의 평가를 통한 브랜드 이미지 통합실태연구
이용민 ; 권오정 - 대한건축학회 춘계 우수졸업논문전 수상논문 개요집 : 제5회 (200904)
아파트의 주거만족과 브랜드 이미지가 고객충성도에 미치는 영향
박인숙(Park In-Sook) ; 김정학(Kim Jeong-Hack) ; 김재준(Kim Jae-Jun) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.9 (200809)