뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 피아제 인지발달단계에 따른 어린이 박물관 선호전시체험과 어린이의 심리특성에 맞춘 관람동선에 관한 연구 / A Study on the Movements of Based on the Psychological Characteristics of Children and Analysis of Preferred Experience of Children's Museum according to Piaget's cognitive development process
저자명 양혜진 ; 김남효
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.19 n.1(통권 78호) (2010-02)
페이지 시작페이지(37) 총페이지(9)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 놀이 ; 심리 ; 전시 ; 동선 ; 어린이 박물관 ; 피아제 인지발달//Play ; Psychology ; Display ; Movement ; Children's Museum ; Piaget's cognitive development process
요약2 Children likes to play and learn by playing at anywhere as a psychological trait. Children's museum is designed for limited age of 'children,' they learn more actively by playing at the museum with interactive display. In this paper, we analyze Movement of Based on the Psychological Characteristics of Children and Analysis of Preferred Experience of Children's Museum according to Piaget's cognitive development process. It is significant study to investigate user's needs space proposal by grasping user's mentality. After itinerary tracking, we found children's preferred and non-preferred experience displays and as a result, we divided children's Museums into three types, M museum is represented by preoperational period, called 'Go around play' type ; Y museum is represented by 'concrete operational period', called 'Smart road play' type ; and H museum is represented by 'formal operational period' called 'Open search play' type. The conclusions are children's cognitive development stages depending on the age discrimination that the development of play, and preferred plays are different by children cognitive development process. In order to take advantage of children playing in the children's museum by taking into account the developmental aspects will have to be designed. Efficient for viewing by age should be different on the basis. This study has shown that, when planning a children's museum, planners should discriminate the movements of children and analysis of preferred experience of children's museum according to three museum types friendly to children's cognitive development process.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
어린이 체험전시공간의 디자인 특성에 관한 사례연구
나수빈 ; 황연숙 - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제11권 2호 (200910)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
어린이 박물관의 전시설계를 위한 관람 특성 연구
권정랑 ; 윤재은 - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제4회 (200205)
놀이 개념으로 접근한 어린이과학관 전시공간 연출에 관한 연구
최미옥 ; 김문덕 - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제 6권 1호 (200405)
어린이 복합문화공간 실내계획에 관한 연구
소아름 ; 모정현 - 한국주거학회 학술발표대회 논문집 : 2009 v.2(추계) (200911)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
어린이과학관의 관람행태와 인지특성을 고려한 전시유형에 관한 연구
임채진 ; 곽혜진 ; 윤성규 - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제42호 (201306)
박물관에서의 어린이 체험전시 공간 연출 및 관람특성에 관한 연구
이승헌 ; 최준혁 - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제35호 (201109)
기념관 전시의 효율성을 위한 전시방향 및 전시매체 분석 연구
박영규 - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제25호 (200903)