뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 헤르만 헤르츠버거(Herman Hertzberger)의 교육공간에 나타난 전이영역 디자인 특성에 관한 연구 / A Study on the Design Characteristic of Transitional Zone Shown at Herman Herzberger’s Educational Space / 2-학술발표
저자명 곽두환 ; 김문덕
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집, 제12권 2호 (2010-10)
페이지 시작페이지(23) 총페이지(6)
주제분류 계획및설계
주제어 헤르만 헤르츠버거 ; 교육공간 ; 네덜란드 ; 전이영역 ; IHerman Hertzberger ; Educational Space ; Netherlads ; transition area
요약2 Dutch educational spaces introduce informal education to the regular one, and make students have opportunities of doing self-development in person, and further enable parent’s conversations with students through outside non-teaching manpower. Therefore, the educational spaces increase social participation, and become places that raise cohesive power through attempting development with communities centering on schools. In other words, informal education system that becomes linked to the society could be said as an important part. Such like this, Herman Herzberger gave simple and standardized orders to the architecture so that people could recognize it, and the occurred needs in daily life were able to be given between each space. This between- space breaks down the boundary of inside and outside and buffs by the possibility of accepting individual interpretations of internal/external persons, and thus shows transitional zone’s feature. So, he reflected the figure of structuralism thoughts which apply and change personal recognition to the space and matter according to surrounding relations among total systems into the architecture from a concept that personal interpretation was important in the group. The architectural characteristics shown in structuralism thoughts are appeared as public space and personal one, physical space and fictional one, ambiguity of hierarchy, and properties of materials etc. This characteristic that attempts to express relations from dual 2 aspects is appeared from mutual relations so as to link each 2 aspects. That is, it is holding transitional characteristics of being buffered by making accepting scopes of various needs from a lot of persons before entering into other spaces.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
헤르만 헤르츠버거의 사회적 소통을 위한 교육공간특성 연구
송은아 ; 김문덕 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.6(통권 89호) (201112)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
헤르만 헤르츠버거의 건축에 나타난 사회적 지속가능한 디자인 관점에 관한 연구
송은아 ; 김문덕 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.3(통권 86호) (201106)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
알도 반 아이크 건축에서 “사이 영역” 개념에 관한 연구
오광석 ; 안웅희 ; 전영훈 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.17 n.1(통권 66호) (200802)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
헤르만 헤르츠버거의 문화공간에 나타난 공공성 구현에 관한 연구
송은아 ; 김문덕 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.21 n.5(통권 94호) (201210)
OMA, MVRDV, SANAA에 나타난 매트-빌딩의 영향에 대한 연구
장용순(Chang Yong-Soon) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.27 n.4 (201104)