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논문명 공동주택 고객만족도 향상을 위한 하자사례 분석 및 Check List 개발 / Analysis on defect type and development of check list to improve an apartment house customer satisfaction / 제1분과 : 건설관리
저자명 김지훈 ; 정수현 ; 차희성
발행사 한국건설관리학회
수록사항 전국 대학생 학술발표대회 논문집 (2010-11)
페이지 시작페이지(101) 총페이지(4)
주제분류 시공(적산)
주제어 고객만족(Customer Satisfaction) ; 공동주택 ; 하자발생 ; Check List etc ; Customer Satisfaction ; Apartment house ; FlawOccurrence ; FlawCheck List
요약1 고객만족(Customer Satisfaction)이란 고객의 욕구와 기대에 부응하여 상품과 서비스의 재구매가 이루어지고 고객의 신뢰감이 연속되는 상태를 말한다. 국내 공동주택 건설시장은 건설회사 위주의 공급자 중심 시장에서 주택수요자 위주의 소비자 중심시장으로 급속도로 전화되고 있다. 이와같이 수요자 위주의 공동주택시장에서 건설회사의 브랜드 이미지(Brand Image)는 공동주택의 분양률을 좌우하는 큰 요인으로 부각되고 있다. 이에 맞추어 건설회사는 브랜드 이미지를 높여 고객만족도를 향상시키는데 많은 노력을 하고 있다. 이러한 일련의 노력들 중건설회사들이 공통적으로 관심을 기울이는 것이 하자관련 분야이다. 하자란 입주자가 직접적으로 체감할 수 있는 부분으로 하자가 발생하였을 시 건설회사의 브랜드 이미지 및 신뢰도에 큰 타격을 받기 때문이다. 이것을 방지하기 위해 건설회사는 철저한 품질과 하자를 점검하여 하자발생을 최소화하는데 많은 노력을 하고 있다. 따라서 본 연구에서는 공동주택의 하자사례를 분석하고 하자발생 건수를 저감시킬 수 있는 Check List를 개발하여 건설회사가 브랜드 이미지를 높여 고객만족을 실현시킬 수 있는 기초적인 토대를 제공하고자 한다.
요약2 Customer Satisfaction is, satisfy the customer's needs and expectations, and repurchase being made of the goods and services, trust of our customers is a state that is contiguous. In domestic apartment-house market, construction companies based on the providers of the buyers in the market driven by consumer-driven market is rapidly being changed. Thus, consumer-oriented construction company's brand image in the apartment-house market in the apartment-house to determine the sales rate has emerged as a big factor. Accordingly, construction companies increase their brand image, improve customer satisfaction has a lot of effort. Among these efforts, construction companies have in common is concerned with the flaw. Flaw that the customer can experience directly to the section, flaw occurs, the construction company's brand image and reputation is the fall. To prevent this, companies with quality management and defect management is trying to minimize. In this study, analysis of the apartment-house and the incidence of cases of defects can be reduced through the development of the Check List, construction companies improve customer satisfaction, brand image can be realized is to provide a basic foundation.
소장처 한국건설관리학회
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