뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 교육 시설기준 변화에 따른 학교건축물의 에너지원 변화에 관한 연구 / A study on the Energy resource in School Buildings with the Changes of Educational Facilities Standard
저자명 김태우 ; 이강국 ; 홍원화
발행사 한국생태환경건축학회
수록사항 한국생태환경건축학회 논문집, v.10 n.6(통권 46호) (2010-12)
페이지 시작페이지(73) 총페이지(8)
ISSN 15983730
주제분류 환경및설비
주제어 학교 ; 교육시설 ; 에너지소비원 ; 교육과정 ; School ; Educational facilities ; Energy consumption ; Curriculum
요약2 Since the Korean War, Korea has experienced modernization. The population increase by baby booming has asked for more space for educational facilities. In such a situation, the purpose of educational facilities was to accommodate continuously increasing students, rather than seeking for quantitative demands. In addition, in accordance with social changes, educational shifts were required. After the revision of the seventh national curriculum in education in 1997, the school buildings became varied. The design of buildings in accordance with educational curriculum has been improved, but still lack of forming comfortable environment and considering energy efficiency in school buildings. For the improvement of educational environments, educational media such as TV and computers have been provided, and energy systems, including heating and cooling systems, has been continuously increased. As a result, it appeared that energy use in school buildings and facilities has been steadily increased and that the structure of energy consumption has been also changed, especially with regard to electricity use. Living in the 21st century, human beings face global environmental issues, such as global warming, geographical climate changes, and ozone destruction that are the consequences of fossil energy use. Therefore, even in industrial areas, considering a counterplan for low energy use is being paid attention. Starting with Kyoto Protocol in 1992, people try to decrease carbon dioxide and to develop alternative energies (i.e. natural energy); for example, solar energy, wind force, terrestrial heat, and water power. Advanced countries already set up a criterion for CO2 decrease ranging from office buildings to residential houses and also propose alternatives for the CO2 decrease. However, there is no such a plan for low energy use and CO2 decrease in school facilities, and any research on the actual conditions was not accomplished. Thus, this study examines energy demand in classrooms that take up a large portion of energy demand in school building structure.
소장처 한국생태환경건축학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
전국 고등학교 시설의 에너지 사용실태 분석 연구
윤종호 ; 신우철 ; 조진일 ; 김효중 ; 이철성 - 태양에너지(한국태양에너지학회 논문집) : v.30 n.4 (201008)
전국 초등학교 시설의 에너지 사용실태 분석 연구
윤종호(Yoon Jong-Ho) ; 신우철(Shin U-Cheul) ; 조진일(Cho Jin-Il) ; 최형주(Choi Hyeong-Ju) ; 김효중(Kim Hyo-Jung) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.09 (201009)
국내 패시브건축물 설계 및 시공사례
이명주 - 한국그린빌딩협의회 추계학술강연회 논문집 : (200911)
건물에너지효율등급 평가도구와 상세해석프로그램의 비교
이재혁 ; 유기형 ; 조동우 - 대한설비공학회 하계학술발표회 논문집 : (200906)
전국 중학교 시설의 에너지 사용실태 분석 연구
윤종호 ; 신우철 ; 조진일 ; 박재완 ; 김효중 - 한국생태환경건축학회 논문집 : v.10 n.4(통권 44호) (201008)
학교 건물의 신재생에너지 적용을 위한 수요/공급 분석 및 평가에 관한 연구
남현진(Hyun-jin Nam) ; 박은미(Eun-mi Park) ; 배민호(Min-ho Pae) ; 김재민(Jae-min Kim) ; 박효순(Hyo-soon Park) - 설비공학논문집 : Vol.22 No.04 (201004)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
종합대학의 에너지소비원단위 작성에 관한 연구
홍원화(Hong Won-Hwa) ; 이춘미(Lee Choun-Mi) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 조수(Cho Soo) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.11 (200811)
[특집] 친환경 건축물의 개념 및 계획 방법
윤종호 - 건축환경설비(한국건축친환경설비학회지) : v.1 n.2 (200710)
전국 초등학교 교육시설의 단위면적당 에너지 사용실태 분석 연구
김효중 ; 윤종호 ; 신우철 ; 조진일 ; 최형주 - 한국태양에너지학회 춘계학술발표회 논문집 : (201004)