뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 프랭크 로이드 라이트와 찰스 레니 맥킨토시의 가구디자인 특성 비교 연구 / A Study on Comparing Characteristics of Frank Loyd Wright's Furniture Design with Charles Rennie Mackintosh
저자명 하숙녕 ; 한영호
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.19 n.6(통권 83호) (2010-12)
페이지 시작페이지(91) 총페이지(9)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 프랭크 로이드 라이트 ; 찰스 레니 맥킨토시 ; 가구디자인 ; 기하학적 아르누보 ; 유기적 디자인//Frank Lloyd Wright ; Charles Rennie Mackintosh ; Furniture Design ; Geometric Art Nouveau ; Organic design
요약2 There is a commonality between Frank Lloyd Wright and Charles Rennie Mackintosh in that they created the new patterns of geometric Art Nouveau from the late 19th and early 20th centuries. This study compares the furniture of Wright and Mackintosh who had significant impacts on the development of modern design for each of the periods divided by their design feature to find the individualities and similarities of their design. It is an analytical approach with an accurate understanding of the design trends of the Art Nouveau era. The results of the furniture comparison are as follows: The finding is that Wright and Mackintosh designed creative furniture in harmony with a specific indoor space. Organic design was well expressed through the selection and use of wooden materials. Based on the understanding of tree characteristics, they did not use detailed decorations, but designed the simple and rigorous forms of furniture with highlighted interest in geometry. As for shape, Wright's furniture in his early days tend to be look largely formal and heavy. Since his debut in Japan in 1905, the furniture design became very sophisticated. On the other hand, Mackintosh's chairs are characterized by plenty of geometric patterns and long back. In many cases, his chairs were designed as part of formative elements in space, not for the purpose of furniture itself. As for materials and colors, Wright used mainly cherry wood. And he also utilized metals colored in olive green, red-brown and others for office furniture. The frames, fabrics and leather used for most of the furniture have natural colors, which are harmonious with spaces. Meantime, Mackintosh used primarily oak and ash trees. He used seat cushions and various colors to make the design of furniture have a sophisticated and simple image. The materials used for seat panel are horsehair, rush, silk and leather. He applied these materials to the furniture by weaving or cutting them.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
유기적 통합의 개념으로 본 프랭크 로이드 라이트의 가구디자인 특성
문은미 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.15 n.4(통권 57호) (200608)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
SANAA의 건축에서 ‘분위기’의 개념과 구현방식
서정일(Seo Jeong-Il) ; 임리사(Lim Lisa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.10 (201010)
문화기반 도시재생을 위한 지하도시공간 환경계획에 관한 연구
김성준 ; 박은경 ; 최소희 ; 이효창 ; 하미경 - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제28호 (200912)
국내 패시브건축물 설계 및 시공사례
이명주 - 한국그린빌딩협의회 추계학술강연회 논문집 : (200911)
포스트모더니즘 현대미술과 가구디자인의 조형적 특성에 관한 연구
최병훈 ; 김진우 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.2(통권 61호) (200704)