뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 교과교실제 중학교의 공간 만족도에 관한 연구 / A Study of the Spatial Satisfaction Index on the Variation Type in Middle School
저자명 김승제(Kim Seung-Je)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집 계획계, v.27 n.1 (2011-01)
페이지 시작페이지(11) 총페이지(8)
ISSN 12269093
주제분류 계획및설계
주제어 중학교 ; 교과교실제 ; 학교시설개요 ; 공간만족도 ; 홈베이스//Middle School ; Variation Type ; School Facilities Data ; Spatial Satisfaction Index ; Home Base
요약2 In elementary schools with the class teacher system setting, the general classroom type of school architecture is appropriate since the class teacher alone manages to teach all the subject. For middle and high schools with departmental system setting, the specialized classroom setting is suited since each specialized teachers require unique environment for their subjects. In order to successfully manage departmental school system, several requirements need to be fulfilled. Especially, the circulation of each special classroom must not collide with each other and enough recess areas should be planned for students to feel comfortable between the move so that they can ease any anxiety in school life. This study conducted a survey at the middle schools that are practicing in the departmental school system. The goal is to evaluate the student's understanding of the system itself and the spatial satisfactory index of students and teachers on everyday use of actual classrooms. The result will extrapolate the different conditions of departmental school system. The main study features on-sight survey as well as the interviews conducted with students and teachers. The subjects of the study follow; 1) summary of departmental school system project 2) architectural information obtained through on site survey 3)overall awareness of the departmental school system 4) satisfaction index on spatial use. The survey was conducted between March through December of 2009
소장처 대한건축학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[특집] 교과교실제 중학교 건축공간 구성방법
김승제 - 건축(대한건축학회지) : v.53 n.07 (200907)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
교과교실제 중학교에서 공간 이동형태 유형에 관한 연구
김승제(Kim Seung-Je) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.10 (201010)
중·고등학교의 교과교실형 홈베이스 공간 구성 및 운영에 관한 연구
김선호 ; 한동욱 - 대한건축학회 학술발표대회 논문집 : (201010)
[논문] 교과교실형 고등학교 홈베이스의 공간 특성 평가 연구
서붕교 ; 박주영 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.16 n.4 (200907)
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
[특집] 교과교실형 학교의 공간구성에 대한 고찰
류호섭 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.16 n.4 (200907)
국내 패시브건축물 설계 및 시공사례
이명주 - 한국그린빌딩협의회 추계학술강연회 논문집 : (200911)
교과교실형 중학교의 평면구성 지침에 관한 연구
류호섭 - 대한건축학회지회연합회 논문집 : v.04 n.04 (통권13호) (200211)
교과교실제 운영학교의 홈베이스 공간유형에 관한 연구
윤미연 ; 정진주 ; 오병욱 - 한국농촌건축학회 논문집 : v.16 n.4 (201411)