뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 헤르만 헤르츠버거의 사회적 소통을 위한 교육공간특성 연구 / 지역사회학교(Community School; Brede school)를 중심으로 / A Study on Characteristic of the Educational Spaces for Social Community of Herman Hertzberger - Focus on the Community school -
저자명 송은아 ; 김문덕
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.20 n.6(통권 89호) (2011-12)
페이지 시작페이지(300) 총페이지(11)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 사회적 소통 공간 ; 네덜란드 구조주의 ; 헤르만 헤르츠버거//Social Community Space ; Netherlands Structism ; Herman Hertzberger
요약2 Recently, a new paradigm for the change in recognition on educational spaces and their recycling has been spotlighting a concept of community school. However in Korea, there have been few changes in physical environment since the modern education started, due to the inconsistent educational policies and bungled administration. In contrast to Korea, Netherlands has been activating educational spaces to communicate with the local community, reacting to the change in several educational policies for the last 20 years. We, therefore, need to analyze the recent community school of Herman Hertzberger who starting with the Montessori School, came to the fore with a proposal of new relational educational spaces. For linking his relational architectural philosophy to the local community and community school, he applied it to a contact area. He then organized socially sustainable spaces to promote different acts to take place, laying stress on mutual forms and behaviors between spaces and spaces, spaces and people and people and people. In addition to a structural relation with the macroscopic community of architecture, he also created opened spaces, not those where are independent or disconnected, by encouraging users to meet and act in detailed components such as stairs, walls, windows and others. This study aims to consider how Hertzberger's various community spaces in the community school have been created after the 2000s and suggest design plans for educational spaces to communicate, according to the recent educational trend aspiring towards open education.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
헤르만 헤르츠버거(Herman Hertzberger)의 교육공간에 나타난 전이영역 디자인 특성에 관한 연구
곽두환 ; 김문덕 - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제12권 2호 (201010)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
알도 반 아이크 건축에서 “사이 영역” 개념에 관한 연구
오광석 ; 안웅희 ; 전영훈 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.17 n.1(통권 66호) (200802)
헤르만 헤르츠버거의 건축에 나타난 사회적 지속가능한 디자인 관점에 관한 연구
송은아 ; 김문덕 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.3(통권 86호) (201106)
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
SANAA의 건축에서 ‘분위기’의 개념과 구현방식
서정일(Seo Jeong-Il) ; 임리사(Lim Lisa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.10 (201010)