뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 [논문] 구조방정식을 활용한 서울시 도시철도 역세권의 대중교통 이용수요 인과관계 모형개발 / A Development of Public Transportation Demand Model on Seoul Subway Station Area Using Structure Equation Modeling
저자명 문영일 ; 노정현
발행사 대한국토도시계획학회
수록사항 국토계획, v.47 n.1(통권 189호) (2012-02)
페이지 시작페이지(149) 총페이지(12)
ISSN 12267147
주제분류 도시
주제어 대중교통이용수요 ; TOD통합계획요소 ; 역세권 ; 구조방정식//Public Transportation Demand ; TOD Design Factors ; Subway Adjacent Area ; SEM(Structural Equation Modeling)
요약2 TOD (Transit Oriented Development) has recently been active, which presents that TOD planning elements should be comprehensively taken into consideration in order to enhance domestic transit ridership by changing environments in rail station areas and an empirical analysis on the type of rail station areas and transportation demand should be a prerequisite for usage of future development planning. This study aims to grasp a variety of TOD of influence factors in Seoul rail station area and to perform analysis to identify relationship between public transportation demand and these TOD design factors. To make it come true, we gathered data with respect to Density, Diversity, Accessibility and Green Transports as representative TOD planning elements and carried out factor analysis and Structural Equation Modeling(SEM). Consequently, We drew 7 influence factors base on factor analysis : Land-Use Mix(Diversity), Development density(Density), Public transportation facility(Accessibility), Street design(Design), Subway facility size(Design), Access mode facility(Green : pedestrian, bike), Public transit operation(Accessibility). As the result of model development by using Structural Equation Modeling(SEM), influence factors on passenger flow in rail station area are Land-Use Mix(0.743), Public transportation facility(0.377), Public transit operation(0.367), Development density(0.167), Access mode facility(0.147), Street design(0.127), Subway facility size(0.004).
소장처 대한국토도시계획학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[논문] 구조방정식모형을 활용한 TOD 계획요소의 대중교통 이용효과 분석
박지형 ; 노정현 ; 성현곤 - 국토계획 : v.43 n.5(통권 165호) (200810)
기후변화에 따른 도시열섬현상 특성 변화와 도시설계적 대안 모색에 관한 기초연구
김용진 ; 강동화 ; 안건혁 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.12 n.3(통권 제45호) (201106)
리모델링 공사의 리스크 중요도 분석 및 대응방안에 관한 연구 - 재실 리모델링 공사방법을 중심으로 -
백금호(Baek, Geum-Ho) ; 양준호(Yang, Jun-Ho) ; 조규만(Cho, Kyu-Man) ; 김태훈(Kim, Tae-Hoon) - 전국 대학생 학술발표대회 논문집 : (201811)
[논문] 거리기반 TOD계획요소와 서울시 역세권 대중교통 이용수요와의 연관성에 관한 연구
김태호 ; 신예철 ; 성현곤 - 국토계획 : v.48 n.2(통권 197호) (201304)
[논문] GIS 네트워크분석을 활용한 도시철도역 주변지역 상업시설 입지분포패턴 추정 연구
안영수 ; 장성만 ; 이승일 - 국토계획 : v.47 n.1(통권 189호) (201202)
[논문] 구조방정식을 활용한 보행환경 계획요소의 이용만족도 평가에 관한 연구
성현곤 ; 김태호 ; 강지원 - 국토계획 : v.46 n.5(통권 186호) (201110)
지하철 이용수요와 역세권도시구조특성과의 관계분석연구
김진(Kim Jin) ; 이민석(Lee Min-Seok) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.10 (201010)
[논문] 압축도시 공간구조 특성이 교통에너지 소비와 대기오염 농도에 미치는 영향
김승남 ; 이경환 ; 안건혁 - 국토계획 : v.44 n.2(통권 169호) (200904)
신규역세권 예정지의 토지이용 및 보행환경 분석에 따른 역중심 생활권 형성을 위한 시사점 연구
배웅규 ; 안혜진 ; 정민기 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.11 n.5(통권 제42호) (201012)
도시공간 구성요소와 도시열섬현상의 관련성 연구
오규식 ; 홍재주 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.6 n.1(통권 제18호) (200503)