뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ] 논문명 정신적 장애인을 위한 특수학교 편의시설의 개선방안에 대한 연구 / 광주지역 특수학교를 중심으로 / A Study of improvement on Special School for the Mentally Disabled - Focused on Special Schools in Gwnagju - 저자명 정훈 ; 강만호 ; 최익석 ; 최재영 ; 유우상 발행사 한국생태환경건축학회 수록사항 한국생태환경건축학회 논문집, v.12 n.2(통권 54호) (2012-04) 페이지 시작페이지(45) 총페이지(8) ISSN 15983730 주제분류 환경및설비 주제어 특수학교 ; 정신적 장애인 ; 편의시설 ; 행태분석 ; special school ; the mentally disabled ; convenience facility ; behavioral analysis 요약2 In recent years, the growing needs and the interest of the welfare for the disabled people has ignited the educational facilities for the disabled in Korea. This special schools are to be provide the disabled people with proper facilities to provide opportunities to participate in social life and to maximize the educational efficiency. However many special schools are not properly designed to educate the disabled because their design guidelines including legal planning standards. It is also true that these standards are not specifically categorized and specialized according to the kinds of disability. This study, therefore aims to suggest measures of the special school design guidelines especially for the mentally disabled people. The study first looks after the characteristics of the mental disability and the current situations of special schools in Gwangju. It, then examines the behavilr of the mentally disabled students in some of special schools in Gwnagju through observation and interview. The interview has done with the staff in the facilities regarding the usage patterns and behavioral characteristics of the mentally disabled students especially in convenience facilities in schools. 소장처 한국생태환경건축학회 스크랩하기 추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다. 국내·외 실태분석을 통한 특수학교 건축계획 방향 강병근(Kang Byoung-Keun) ; 성기창(Seong Ki-Chang) ; 박광재(Park Kwang-Jae) ; 김은경(Kim Eun-Kyoung) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.23 n.11 (200711) 특수학교의 진로·직업교육 공간계획에 관한 건축계획적 연구 오형석(Oh, Hyoung-Seok) ; 최병관(Choi, Byung-Kwan) - 대한건축학회지회연합회 논문집 : Vol.17 n.05 (통권69호) (201510) 지적장애인을 위한 전환교육형 국 ? 공립 특수학교 공간구성에 관한 연구 김택현(Kim, Taek-Hyun) ; 공순구(Kong, Soon-Ku) - 대한건축학회 학술발표대회 논문집 : Vol.35 No.1 (201504) 렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석 권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712) [시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응 이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705) 장애아동을 고려한 놀이환경 기본계획방향에 관한 연구 김영은(Kim Young-Eun) ; 이건하(Lee Keon-Ha) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.23 n.10 (200710) 자폐성 아동 특수학교의 시설기준과 프로그램에 관한연구 최지연(Jiyoun Choi) ; 공순구(Soonku Kong) ; 박지훈(Jihun Park) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.13 No.05 (201810) [특집] 소수를 배려하는 학교, 특수학교의 어제와 오늘 은동신 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.20 n.4 (201307) [특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석 정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803) [연구보고] 서귀포특수학교 교사신축 기본계획 연구 강병근 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.12 n.4 (200507)