뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 학교폭력 예방을 위한 중학생 교실환경 계획에 관한 연구 / A Study on the Classroom Design in Middle School for Preventing School Violence
저자명 박혜선 ; 하미경
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, v.21 n.3(통권 92호) (2012-06)
페이지 시작페이지(163) 총페이지(11)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 학교폭력예방 ; 교실 계획 ; CPTED//Preventing School Violence ; Classroom Design ; CPTED
요약2 Despite a lot of efforts, school violence is getting severe nowadays and especially it seems remarkably occurring among middle school students. Many studies show that most school violence occur in classrooms where the students spend most of their time in studying and socializing for their everyday life. The purpose of this study is to identify design elements of middle school classroom and to suggest some design plans for preventing school violence, in the point of view of CPTED. For this objective, six middle schools were selected from Gangseo-gu, Seoul, and the questionnaire and survey were conducted to identify the status of school violence and the physical classroom environment in each schools. An analysis was carried using SPSS to identify the correlation between the school violence and the physical environmental design elements. The results are as follows : although each selected school shows different status of school violence and the physical environment in classrooms, commonly the occurrence and the fear of violence are related to the classroom environment. Therefore, In order to plan classroom for preventing school violence, ‘the proper size of classroom avoiding overcrowd’, ‘elevation design for the sense of belonging and territoriality’, ‘improvement of deteriorated environment’ should be considered for reduce the causes of violence. And ‘maximization of natural surveillance from hallway’, 'accessibility of teacher' should be considered for rapid management of violence
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
학교 범죄예방을 위한 CPTED 요소 적용 우선순위 분석
박성철(Sung-Chul Park) ; 조동현(Dong-Hyun Cho) ; 김진욱(Jin-Wook Kim) - 한국셉테드학회 논문집(커뮤니티 안전과 환경설계) : Vol.1 No.2 (201011)
학교폭력예방을 위한 초등학교시설 건축계획에 관한 연구
권지훈 - 대한건축학회지회연합회 논문집 : v.10 n.02 (통권34호) (200806)
국내 패시브건축물 설계 및 시공사례
이명주 - 한국그린빌딩협의회 추계학술강연회 논문집 : (200911)
도시형 소규모 학교에서의 선호공간에 관한 연구
이선영(Rieh Sun-Young) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.27 n.4 (201104)
시론: 코로나 이후, 건축과 도시공간의 변화를 생각하다
박소현 - 건축과 도시공간 : Vol.38 (202006)
[논문] 국내 초등학교의 CPTED 적용여부와 학교 폭력 피해율과의 상관관계에 관한 연구
황희준 ; 이승우 ; 박현구 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.20 n.6 (201311)