논문명 |
도시의 옥외광고물 설치 개선에 관한 연구 / 인천 연수구 옥외광고물 설치 사례를 중심으로 / A Study on Improving Installation of Outdoor Advertising of City - Focusing on the Outdoor Sign Board Installation Case of Yeonsu-Gu in Incheon |
저자명 |
김선석 |
발행사 |
한국경관학회 |
수록사항 |
한국경관학회 학술발표대회, v.2013 n.1 (2013-05) |
페이지 |
시작페이지(125) 총페이지(11) |
주제분류 |
도시 / 계획및설계 |
주제어 |
옥외광고물 ; 도시 이미지 ; 광고물 정책 ; Outdoor Signboard ; Images of City ; Government Polity on the Signboard |
요약1 |
옥외광고물은 "도시의 얼굴"이다. 따라서 그 도시에 어울리는 아름다운 색채의 광고물로 조성될 때 경쟁력이 있고 매력이 있는 도시가 된다. 이는 도시이미지를 결정짓는 주요 요인으로 옥외광고물이 직?간접적으로 영향을 주고 있기 때문이다. 또한, 옥외광고물은 최근 그 필요성이 점차 높아지면서 다양한 종류의 광고물이 도시경관을 심각하게 훼손하고 있는 실정이다. 본 연구는 해외 주요 도시와 인천 연수구의 광고물 설치 사례를 통하여 옥외광고물의 과대한 크기, 자극적인 색채 그리고 무질서한 부착 위치와 지역과의 부조화의 문제점을 파악하고, 이에 대한 개선책인 광고물의 통일성과 광고물 허가때 아름다운 광고물을 설치하기 위한 전문가의 자문 등을 통하여 도시의 광고물을 아름답게 조성하기 위해서이다. 끝으로 올바른 광고물 정책을 통하여 수준 높은 광고물 문화 정착으로 이어지길 기대한다. |
요약2 |
Outdoor sign board is the face of the city. Hence, the advertizement signboard contribute to enhance the competitiveness and attractiveness of the city because outdoor signboards in- fluence decisively to determine the image of the city. Nevertheless, recently, variety of advertizement signboards are deteriorating the images of a city as the demand for them are increasing in accordance with the economic development. Through the analysis of the cases of major foreign cities and also on the outdoor sign board installation case of yeonsu-gu in incheon, this study concludes that it is requisite to consult with the experts in this field to find the problems and provide solutions for this issue. Some examples of the main problems in the outdoor advertizement signboard are oversized signboard, offensive colors, irregular installing places, unbalance with the community environments, etc. The consistent and correct government policy on the signboard is also necessary to make more beautiful city. |
소장처 |
한국경관학회 |