뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 어린이도서관 좌식 열람실의 공간 구성 특성 / A Study on the Characteristics of Floor-sitting Reading Room in Children's Libraries
저자명 문은미(Moon, Eun-Mi)
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, Vol.24 No.1(통권 108호) (2015-02)
페이지 시작페이지(189) 총페이지(8)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 어린이도서관 ; 좌식 ; 열람영역 ; 공간특성//Children's Library ; Floor-sitting ; Reading Room ; Spatial Characteristics
요약2 As the number of children's libraries has increased in Korea, it has been discussed to improve the quality of design in the libraries. In a reading room of children's library, spatial consideration should be focused on the children under 10 years old since they are in important points to learn Hangul and to develop reading habits. This study is aimed to examine the characteristics of a floor-sitting reading room, where children can feel like a home, stay in clean and safe and play while reading. The seven case studies of floor-sitting reading rooms are analyzed from the viewpoint of each factor of physical environment, including structure, furniture, and decoration. The following is the summary of findings of this study. First, floor-sitting reading rooms tend to compose main reading areas around bookshelves. Reading areas create the characters by changing floor levels and arranging furniture associated with windows, columns, and wall-type bookshelves. In the reading areas, movable low-level tables are frequently placed for flexible space uses, and seats for reading tend to put together with fixed bookshelves. Second, the central areas of the reading rooms are often shaped in the forms of pods, storytelling areas, sculptures, and unique furniture. Especially storytelling areas and pods play the cores of the reading rooms with the varying steps of floors and pictorial graphics on walls. Third, decoration elements in the reading rooms are designed with graphics, visual displays, and sculptural decorations. In my case studies, spatial elements such as reading nooks, attics, tunnels, and shelters are not often found in the floor-sitting reading rooms even though children like to have them. Since it is the advantage of floor-sitting reading rooms where children can take off shoes and act freely, we should look for the design of such spatial elements in the floor-sitting reading rooms.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
어린이도서관의 공간구성 계획에 관한 연구
안정민(An, Joung-Min) ; 강철희(Kang, Chul-Hee) - 대한건축학회 학술발표대회 논문집 : Vol.37 No.1 (201704)
어린이도서관에 있어서 이용자요구특성과 공간구성에 관한 연구
이정미 ; 곽동화 ; 임채진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
최근 어린이 도서관의 공간구성과 특성에 관한 연구
강민우(Kang, Min-Woo) ; 김용승(Kim, Yong-Seung) - 대한건축학회 학술발표대회 논문집 : Vol.37 No.2 (201710)
Maker Space를 적용한 어린이도서관 실내공간에 관한 연구
정아란(Jung, A-Ran) ; 김동훈(Kim, Dong-Hoon) - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제18권 2호 (201610)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
스위스 및 독일 어린이도서관 실내 공간 색채 현황 및 분석에 관한 연구
신동준(Shin, Dong-Jun) ; 김주연(Kim, Joo-Yun) - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제51호 (201508)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
발달과 행태 특성에 기반한 어린이 도서관 공간 계획에 관한 연구
신라영(SHEEN, Rayoung) ; 김주연(KIM Joo Yun) ; 황용섭(HWANG Yongseup) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.09 No.03 (201409)
어린이 도서관의 디자인 특성에 관한 연구
지예진(Ji, Ye-Jin) ; 신화경(Shin, Hwa-Kyung) ; 정윤혜(Jung, Yoon-Hye) - 한국생태환경건축학회 학술발표대회 논문집 : 통권31호(v.16 n.2) (201612)