뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 지적장애인을 위한 전환교육형 국 ? 공립 특수학교 공간구성에 관한 연구 / A Study on the Spatial Composition of Transition Education-Type National and Public Special Schools for People with Mental Retardation / 춘계-02. 건축설계
저자명 김택현(Kim, Taek-Hyun) ; 공순구(Kong, Soon-Ku)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회 학술발표대회 논문집, Vol.35 No.1 (2015-04)
페이지 시작페이지(163) 총페이지(4)
ISSN 2287-5786
주제분류 계획및설계
주제어 교육시설 ; 특수학교 ; 장애인 ; 공간구성//Educational Facilities ; Special School ; Disability ; Space Program
요약2 The purpose of this study was to propose a design direction for transition education-type national and public special schools for individuals with intellectual disabilities. There is a shortage of institutions and criteria for the design of special schools compared with the rapid development of special education. There are no criteria to issue budgets needed to found a special school, either. Since the number of candidates for special education has continued to rise, there should be designs proper for each type of people with disabilities. When designing a special school, it is required to consider that people with disabilities have many more needs and request more protection than people with no disabilities due to their characteristics. However, only simple construction statutes are applied to the design of special schools, which means there are no big differences between special and common schools. When designed in that way, special schools cannot accommodate the needs of people with disabilities and fail to take the positions of their users(the disabled) into account. It is thus needed to provide the disabled with educational environments fit for their types of disabilities and sophisticated and differentiated spaces so that they can be members of the society. The central and local governments should take a leading role in setting those criteria.
소장처 대한건축학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
국내·외 실태분석을 통한 특수학교 건축계획 방향
강병근(Kang Byoung-Keun) ; 성기창(Seong Ki-Chang) ; 박광재(Park Kwang-Jae) ; 김은경(Kim Eun-Kyoung) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.23 n.11 (200711)
특수학교의 진로·직업교육 공간계획에 관한 건축계획적 연구
오형석(Oh, Hyoung-Seok) ; 최병관(Choi, Byung-Kwan) - 대한건축학회지회연합회 논문집 : Vol.17 n.05 (통권69호) (201510)
자폐성 아동 특수학교의 시설기준과 프로그램에 관한연구
최지연(Jiyoun Choi) ; 공순구(Soonku Kong) ; 박지훈(Jihun Park) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.13 No.05 (201810)
[특집] 함께하는 학교, 특수학교가 나아가야할 방향
은동신(Eun, Dong Shin) - 교육시설(한국교육시설학회지) : Vol.24 No.3 (201705)
[특집] 소수를 배려하는 학교, 특수학교의 어제와 오늘
은동신 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.20 n.4 (201307)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
[연구보고] 서귀포특수학교 교사신축 기본계획 연구
강병근 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.12 n.4 (200507)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)