논문명 |
특수학교의 진로·직업교육 공간계획에 관한 건축계획적 연구 / A Study on the Architectural Planing of the Learning Space for Career and Vocational Education of Special Schools |
저자명 |
오형석(Oh, Hyoung-Seok) ; 최병관(Choi, Byung-Kwan) |
발행사 |
대한건축학회지회연합회 |
수록사항 |
대한건축학회지회연합회 논문집, Vol.17 n.05 (통권69호) (2015-10) |
페이지 |
시작페이지(59) 총페이지(10) |
ISSN |
1229-5752 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
특수학교 ; 특수학교 교육과정 ; 진로·직업교육 ; 진로·직업교육 시설//Special Schools ; Special Education Curriculum ; Career and Vocational Education ; Practice Facilities |
요약1 |
본 연구에서는 장애학생들의 자아실현과 사회통합을 위해 취업을 향상시킬 수 있는 진로·직업교육을 체계적으로 지원할 수 있는 교육환경을 조성할 수 있도록 하기 위하여 특수학교의 진로·직업교육과정을 분석하고 공간구성요소를 파악하여 이에 대응한 진로·직업교육 공간의 구성을 제안하고 건축 계획적 지침을 마련하고자 하였다. 이중 취업 실적이 좋은 5개의 직무교과를 선정하고 교육 과정의 영역과 내용의 분석을 통해 필수적인 시설과 설비 등 공간구성요소를 도출하고 실제 작업 과정에 따른 교육 및 실습영역을 제안하였다. 각각의 진로·직업교육과정은 교수·학습영역과 직업훈련 영역으로 나눠지며. 교수·학습영역은 강의(미디어), 교사, 학습, 연습, 기자재 및 도구보관 영역으로 구성되며 직업훈련 영역은 각 직무과정의 순서에 따라 순차적으로 구성되며 기본적으로 반입·반출, 분류, 작업, 기기, 포장, 운반, 보관, 세척, 탈의 등의 영역으로 구성되어 실제 작업환경과 유사한 공간을 제공하여 장애학생들의 취업을 향상시킬 수 있는 교육환경을 조성하도록 한다. |
요약2 |
This study focuses on the current status and direction of the policy of special education curriculum emphasizing the career and vocational education for the successful social adaptation and establishment of students with disabilities, and the planning of appropriate architectural learning space corresponding to it. Therefore, this study analyzes special education law, policy, the current status and curriculum of special education and selects five courses adaptable to most schools by deriving the spatial elements to build the appropriate career and vocational space. This study proposes the guidelines of spatial plans for educational and experiential environments to enhance the quality of school training to students with disabilities and to make students be prepared before they leave for the field training. Through this study, the appropriate architectural configuration of the career and vocation space can be explored in order to satisfy realistic and systematic special education practices when planning a special school. |
소장처 |
대한건축학회지회연합회 |