논문명 |
전통시장 활성화사업 효과분석 연구 / 충청남도 전통시장을 중심으로 / A study of effect analysis about traditional market activation business - Focused on Traditional Markets in Chungcheongnam-do - |
저자명 |
이상준(Lee, Sang-Jun) ; 이정수(Lee, Jeong-Soo) |
발행사 |
대한건축학회지회연합회 |
수록사항 |
대한건축학회지회연합회 논문집, Vol.17 n.06 (통권70호) (2015-12) |
페이지 |
시작페이지(111) 총페이지(8) |
ISSN |
1229-5752 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
전통시장 ; 요구도 ; 만족도 ; 영향요인//Traditional Market ; Needs ; Satisfaction ; Influence Factor |
요약1 |
본 연구는 전통시장 활성화수준 향상을 위해, 상인과 소비자의 요구도와 만족도, 영향요인 분석을 목적으로 한다. 첫째, 전통시장 활성화사업을 지속적으로 추진하기 위해서는, 상인과 소비자가 요구하고 만족도가 높은 활성화사업을 발굴하여 추진할 필요가 있다. 둘째, 전통시장 활성화수준 향상을 위해서는, 공영주차장 설치 같이 활성화수준 향상에 대한 기여하는 영향요인을 고려한 활성화 방안 모색이 필요하다. 결론적으로, 전통시장 활성화는 무엇보다 이용자의 요구를 반영한 사업추진이 필요하며, 이를 통해 전통시장 활성화사업의 효과와 지속성을 확립할 필요가 있다. |
요약2 |
The purpose of this study focuses on analysis the traders and consumers' demands and satisfaction, and the impact factor to improve the level of traditional market activation. First of all, it needs to develop and push forward an activation business, which has a hight quality about the traders and consumers' demands and satisfaction. Because of this, it relates to push promote the sustainable traditional activation business. Secondly, it needs to seek an activation plan, which considers the impact factor to contribute about improvement of the activation level such as build an public parking. It, because, influences the improvement of traditional market activation levelIn conclusion, the most significant point of traditional market activation is to need a business promotion, which reflects the demand of visitors. In addition, it is necessary to establish the effectiveness and sustainability of traditional markets activation business throughout the business promotion. |
소장처 |
대한건축학회지회연합회 |