뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 패션 브랜드 이미지와 매장 공간 이미지의 상관관계 사례 연구 / 럭셔리 패션 플래그쉽 스토어를 중심으로 / A Case Study of Correlation Analysis Between Fashion Brand Image and Store Space Image - Focusing on Luxury Fashion Flagship Store
저자명 김나연(Kim, Na-yeon) ; 이현수(Lee, Hyun-soo)
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, Vol.25 No.4(통권 117호) (2016-08)
페이지 시작페이지(135) 총페이지(12)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 패션 브랜드 이미지 ; 스토어 공간 이미지 ; 플래그쉽 스토어 ; 체험 마케팅 ; 상관관계//Fashion Brand Image ; Store Space Image ; Flagship Store ; Experiential Marketing ; Correlation Analysis
요약2 The purpose of this study is to analyze the correlation between fashion brand image and store space image. To investigate this study further, one of the luxury fashion brands was selected for a case study and surveys were conducted to 200 participants. This study evaluates the factors of fashion brand images that customers associate with a brand before stepping inside the flagship store. Also it analyzes the factors of store space image after the experience of the flagship store. As a result of the correlation analysis based on quantitative statistic measures, the fashion brand image and store space image coincided highest with extraordinary, young and strong characteristics. According to the space elements of the flagship store, the relationship of the brand image with the store image was investigated. As a result of analysis, customers felt the high correlation with the facade among the architectural elements of flagship store. This resulted in that customers consider that the black box of the facade represents originality of this fashion brand as a concept of spatial elements. As a practical implication, companies should understand that the architectural design is a very crucial component in designing the flagship store, as it gives customers their first impression about a brand. The brand image is required to be integrated through the exterior design of the store. The final conclusion of this study shows that the flagship store provides a space where you can experience the corporate value and brand through the space of brand experience and share an emotional image created by the brand as well.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
문화공간으로서 서점에서 나타나는 제3공간적 특성과 이용행태에 관한 연구
김미지(Kim, Mi-Ji) ; 백진(Baek, Jin) - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제63호 (201808)
감성적 디자인으로 접근한 패션 리테일 샵 공간의 연속성에 관한 연구
전송이(Jeon Song-Yi) ; 서지은(Seo Ji-Eun) ; 이정호(Lee Jeong-Ho) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.2 (200802)
패션매장 파사드 디자인의 브랜드 표현수단에 관한 연구
우승현(Woo, Seung Hyun) ; 백성주(Paek, Sung Joo) - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제53호 (201602)
패션 플래그쉽 스토어(Flagship store)의 실내공간에 나타나는 데페이즈망 특성에 관한 연구
전민지 ; 김정아 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.23 n.4(통권 105호) (201408)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
수변개발을 통한 지속가능한 도시재생 사례 연구
장윤정 ; 이승일 - 대한국토도시계획학회 정기학술대회 논문집 : (200811)
현상학이 건축이론에 미친 영향과 현상학적 건축설계 방법론의 가능성에 대한 연구
김광배(Kim Kwang-Bae) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.23 n.12 (200712)