뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 교육기관으로서의 초등학교의 공간변화 연구 / - 전주시 네 개의 시대별 초등학교를 중심으로 - / A Study on the Change of Space in Elementary School Since late of 1800's - Focused on Elementary Schools which can Show Four Different Periods in Educational Policy in City of Jeonju - / 추계-01. 건축계획
저자명 김준영(Kim, Jun-Young)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회 학술발표대회 논문집, Vol.36 No.2 (2016-10)
페이지 시작페이지(153) 총페이지(4)
ISSN 2287-5786
주제분류 계획및설계
주제어 초등학교 ; 교육정책 ; 교사공간구조//Elementary School ; Educational Policy ; School Spatial Structure
요약2 School was created to educate people for the new modern era. This is the same case for Korean elementary school system. It was initiated in Japanese colonial period of our country. The school was required to adjust the spacial structure in accordance with the new educational policy and environment, as times have changed. This study looked at five schools in Jeonju to explore the changes in contemporary Korean schools. These five schools are Jeonju and Pungnam elementary school which were opened during the Japanese colonial period, Hwasan elementary school opened in 1971 of industrial era, Jungsan elementary school opened in 1995, when democratization and personalization is emphasized, and Hongsan elementary school opened recently. The spatial structure created as a device for decipline during the Japanese colonial time is sustained after independence because it was easily adapted into Korean elementary school system of industrialization period. As we look at Jungsan elementary school, the spatial structure of it was modified to reflect reformed educational policies in mid of 90's. Recently opened Hongsan Elementary school has open and flexible spaces which emphasize the creative experience activities. It also places a rentable special rooms in lower level to meet the school's role to neighborhood community. These trends of school are also addressed in the Architecture Competition of Educational Facilities which was opened since 2010.
소장처 대한건축학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구
송병준 ; 주범 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.20 n.1(통권 84호) (201102)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
초등학교 배치계획의 공간구성적 특성과 공간구조적 특성 비교 연구
김찬주(Kim Chan-Ju) ; 김영욱(Kim Young-Ook) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.3 (200803)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
초등학교 배치유형별 사이공간 이용특성에 관한 연구
주성환 ; 최무혁 - 대한건축학회지회연합회 학술발표대회논문집 : v.2010 n.01 (201012)
창의적 교육환경 특성을 바탕으로 한 초등학교 공간 디자인 방법에 관한 연구
김나경(Kim, Na-Kyeong) ; 김종진(Kim, Jong-Jin) - 한국실내디자인학회 학술발표대회 논문집 : 제18권 2호 (201610)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
[논문] 초등학교 현상설계 당선안에 나타난 배치 유형에 관한 연구
김형진 ; 김상진 ; 이선영 ; 박찬규 - 교육시설(한국교육시설학회지) : v.17 n.5 (201009)