뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 예술작품으로서 파빌리온 건축을 통한 전시공간의 확장에 관한 연구 / <젊은 건축가 프로그램>을 중심으로 / Study on Expansion of Exhibition Space through Construction of Pavilion as Work of Art - Based on Young Architects Program
저자명 이민희(Minhee Lee) ; 황용섭(Yongseup Hwang) ; 김주연(Jooyun Kim)
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.12 No.03 (2017-06)
페이지 시작페이지(179) 총페이지(12)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 아트 파빌리온 ; 전시공간 ; 현대미술 ; 건축 ; 공간디자인//Art Pavilion ; Exhibition Space ; Contemporary Art ; Architect ; Spatial Design
요약1 최근 예술의 개념이 확장되면서 다원화되고 복합적인 현대미술의 흐름에 따라 전시공간 또한 작품을 감상하는데 있어 중요한 요소로 자리잡기 시작하였다. 전시공간 자체가 작품이 되고, 작품이 전시공간이 되는 등 20세기 현대미술의 대표적 전시공간의 모습인 화이트 큐브 전시형태를 넘어서 다양한 장르의 전시가 이루어지고 있다. 이러한 변화 속에서 현대미술 전시공간 개념의 변화에 따라 기존의 전시공간과 더불어 새로운 형태의 전시공간들이 등장하고 있다. 본 연구의 목적은 현대미술 전시공간 개념의 변화 속에서 미술과 건축의 결합에 따른 파빌리온 건축의 등장과 관람자가 마주하는 공간경험에 대한 새로운 유형의 전시공간의 확장을 연구함에 목적을 둔다. (연구방법) 본 연구에서는 전시공간의 개념의 변화와 예술작품으로서의 파빌리온 건축의 개념을 정립하고, 뉴욕현대미술관(MoMA)의 건축프로젝트인 ‘젊은 건축가 프로그램’을 중심으로 국제 네트워크를 맺고 있는 칠레 산티아고의 컨스트럭토(Constructo), 로마 국립 21세기 현대미술관(MAXXI), 터키 이스탄불 근대미술관(Istanbul Modern), 한국의 국립현대미술관(MMCA)를 통해 파빌리온 특성과 유형을 토대로 최근 경향을 분석하였다. 사례분석 대상으로는 2014년 아시아 국가로는 처음으로 참여하게 된 국립현대미술관의 2014년-2016년 시행되었던 파빌리온을 연구대상으로 적용하여 다양한 관점의 분석을 통해 공간적 해석과 표현요소에 대해 연구하였다. (결과) 이러한 요소들을 통하여 사례를 분석한 연구결과 ‘젊은 건축가 프로그램’은 현대미술과 건축의 만남을 통하여 이들의 접점에서 미술작품을 일상의 공간으로 가져오며 예술과 삶의 긴밀한 관계를 재고하게 한다. 예술작품으로서의 파빌리온이 전시공간의 확장을 보여주는 요소를 네 가지로 정리 할 수 있다. 첫째, 새로운 공간경험에 대한 요구로 인한 파빌리온의 기능적 확장. 둘째, 관람적 특성의 변화에 따른 관람객 참여중심 공간으로의 체험적 확장. 셋째, 예술작품으로 인정되기 시작한 파빌리온에 대한 예술성에 따른 미학적 확장. 넷째, 물리적 공간을 넘어 개념적 접근을 통한 장소성의 확장을 들 수 있다. (결론) 현대미술에서의 파빌리온 건축프로젝트는 관람객 활성화와 더불어 새로운 현대미술의 개념을 제시하고 있음을 확인 할 수 있다. ‘젊은 건축가 프로그램’과 같은 예술작품으로서의 파빌리온 건축의 도입은 이것을 작품으로 바라보게 하며 감상의 대상을 전시공간 자체로 변화하게 했다. 오늘날의 전시공간의 의미는 공간의 경험 또한 작품의 일부가 되며 전시공간의 확장을 가져오게 한다. 이와같이 예술작품으로서의 파빌리온이 새로운 전시공간의 시각으로 접근하는 후속 연구들이 지속되어야 할 것이다.
요약2 The concept of what constitutes “art” has expanded in recent years, and the trends in contemporary art have become more diversified and complex. As such, exhibition space has also become an essential element in appreciating art. Exhibition spaces become a work of art in their own right, and the artwork becomes the exhibition space. Various genres of exhibitions beyond the general form of the white cube are being held to represent 20th century contemporary art in the context of its site of exhibition. Within this transformation, new forms of exhibition spaces are appearing in accordance to changes in the concept of what constitutes a contemporary art space. This study surveys the expansion of new exhibition spaces, especially the appearance of art pavilions that combine art and architecture, and the spatial experience of audiences. (Method) This study establishes the concept of pavilion architecture as a work of art and emphasizes possible changes to these spaces by analyzing current trends based on the attributes and features of pavilions like the National Museum of Modern and Contemporary Art (Seoul, Korea), Istanbul Modern, MAXXI (Rome, Italy), and Constructo (Santiago, Chile), which form an international network around the "Young Architect Program" of MoMA (New York, USA). The main subjects of this study are the spatial interpretation of audience members, and the expressive methods of designing exhibition spaces through different perspectives of analysis on the pavilions arranged at the National Museum of Modern and Contemporary Art (2014 to 2016), the first institution in Asia to participate in the program. (Results) The "Young Architect Program" brings works of art into everyday spaces through the rendezvous of contemporary art and architecture. Doing so also enables recollection on the intimate relationship between art and life. The pavilion exhibition space can be classified as a work of art according to three elements: the functional element of site-specificity and public concern, ability to use the space variably; aesthetic perspective of appreciating art spatially as the space itself is recognized as a work of art; and spatial interpretation based on the narrative, in accordance with the subjectivity of each pavilion. (Conclusion) It is confirmed that the pavilion construction project in contemporary art expands the audience while suggesting a new concept of contemporary art. The introduction of pavilion architecture as works of art, as in the Young Architect Program, has changed the exhibition space into both a work of art and the subject being viewed. The significance of exhibition spaces today includes the use of these spaces for creating a bond between the art and one’s spatial experience of it. On this account, a follow-up study is necessary to position the pavilion as the newest genre of exhibition space.
소장처 한국공간디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
아모레퍼시픽 사옥 설계사례
최도석 - 설비저널(대한설비공학회지) : Vol.47 No.12 (201812)
미술관 전시공간에 사용되는 공간유형
백용운(Baek Young-Won) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.24 n.8 (200808)
지속가능성을 위한 도시재생 계획요소에 관한 연구
이일희 ; 이주형 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.12 n.6(통권 제48호) (201112)
[논문] 역사문화환경을 활용한 도시재생계획 사례연구
최강림 ; 이승환 - 국토계획 : v.44 n.2(통권 169호) (200904)
SANAA의 건축에서 ‘분위기’의 개념과 구현방식
서정일(Seo Jeong-Il) ; 임리사(Lim Lisa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.10 (201010)