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논문명 공간의 속도와 보행자 선호거리의 상관관계에 대한 연구 / The Correlation Research on The Spatial Speed and The Preferred Pedestrian Paths
저자명 유현준(Hyunjoon Yoo) ; 손인실(Insil Son)
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.10 No.01 (2015-02)
페이지 시작페이지(75) 총페이지(10)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 공간의 속도 ; 보행자 거리 ; 이벤트 밀도 ; 거리디자인 ; 도시디자인//Spatial Speed ; Pedestrian Paths ; Event Density ; Street Design ; Urban Design
요약1 (연구배경 및 목적)이 논문은 어느 거리는 다른 거리에 비해서 더 걷고 싶은 거리가 되는지 그 정량적인 이유를 찾아보는 연구이다. 공간의 성격은 움직이지 않는 건축물과 그로 인해서 규정된 공간 내에서 움직이는 물체에 의해 서 결정된다. 물체의 에너지는 위치에너지와 운동에너지로 나누어진다. 건축물은 위치에너지를 가지고 있고, 움직이는 사람이나 자동차는 운동에너지를 가지고 있다. 이 둘이 모여서 일정 공간의 에너지를 결정한다. 공간내의 운동에너지를 규정하는 큰 요소는 공간에서 움직이는 자동차와 사람과 같은 개체의 속도이다. 이러한 움직이는 물체의 속도에 의해서 만들어진 공간의 성격이 "공간의 속도"이다. 이 논문에서는 공간의 성격을 속도적인 측면에서 바라보고 "공간의 속도"를 정량화함으로써 해당 거리 공간의 물리적 성격을 규정하고자 한다. 이 연구를 통해서 거리의 속도값과 보행자가 선호하는 거리의 관계를 증명 할 수 있다면, 추후에 보행자가 선호하는 거리를 설계할 때 도움이 될 것이다.(연구방법) 첫째, 공간의 속도를 알아보기 위해 서울에서 거리의 성격이 명확하게 규정되어있다고 판단되는 곳 5군데인 홍대앞, 가로수길, 명동, 강남대로, 테헤란로의 120미터 구간을 선택한다. 이후 각각의 공간내의 움직이는 개체의 평균속도를 정한다. 데크와 주차장은 시속 1 km/h, 인도의 경우에는 시속 4km/h, 테헤란로 차도의 경우 시속 60 km/h, 홍대앞의 이면도로 같은 경우에는 시속 10 km/h정도로 속도값을 정하였다. 둘째, 거리의 120미터 구역내의 차도, 인도, 데크, 주차장과 같은 다른 성격의 공간으로 나누어서 배치도에 그린 후 면적을 계산한다. 셋째, 그 해당면적과 각각의 공간에서 이동하는 평균속도를 곱한 숫자를 전체 면적으로 나누어 공간의 속도 값 (단위: SS; Spatial Speed의 약자)을 구한다. 이러한 각각의 면적에 속도를 곱한 값의 총합을 전체 면적으로 나눈 값이 "공간의 속도"이다. 공간의 속도의 단위는 Spatial Speed의 약자인 SS로 정의한다. (결과)연구대상지의 공간의 속도를 보면 홍대앞 ( 4.86 SS), 가로수길( 5.41 SS), 명동(6.5 SS), 강남 대로 ( 47.9 SS), 테헤란로( 52.03 SS) 의 값을 가지고 있다. 공간의 속도인 SS 값이 보행자가 걷는 속도에 가까운 거리일수록 보행자가 선호하는 거리라는 연구결과가 도출되었다. 이 측정값을 보면 테헤란로는 신사동 가로수길과 비교해서 10배나 더 빠른 속도의 공간을 가지고 있다고 말할수 있다. (결론)이것은 보행자들이 선호하는 거리의 물리적 수치를 예측가능해짐으로 이 논문에서 제시하는 방식을 통해서 추후에 도시설계를 할 때 공간의 성격을 규정하는 치수로도 사용가능 할 것이다.
요약2 (Background and Purpose)The purpose of this thesis is to provide quantitative analysis on the reasoning behind why some streets are more preferred by pedestrians for walking. The character of space is defined by stationary architectural buildings and moving objects within the space. The energy of an object is divided by potential energy and kinetic energy. Architectural buildings have potential energy, and people or cars that are moving have kinetic energy. These energies are combined to determine the total energy of a certain space. A major element of defining kinetic energy is the speed of the cars or people that are moving in the space. This is called "spatial speed,"which means the character of a space created by the speed of moving objects. In this thesis, the characteristics of space will be discussed in terms of speed, and the physical characteristics of a certain street space will be defined by quantifying the"spatial speed."The aim of the study is to prove that a relationship exists between the speed of the street and pedestrians' preferences for that street, in order to design streets to which people will be easily attracted. (Method)To determine the speed of a space, 120 meter sections of five major streets in Seoul, Korea were selected; these streets were considered to clearly define the characteristic of streets. Next, the average speed of moving objects in each space was examined. The speed values were 1km/h for the deck and parking lot, 4km/h for sidewalks, 60km/h for the Teheran-ro, and 10 km/h for the back street of Hongdaeap Rd. The space within the 120 meters of streets was categorized as roads, pedestrianroads, decks, and parking lots. These spaces were then drawn on an arrangement chart and the area was calculated. The spatial speed was calculated by dividing the product of the area and the average moving speed inside the area by the total area. The product of the area and speed divided by the total area is spatial speed. The unit of spatial speed is SS. (Result)The SS values of target area are as follows: Hongdaeap Rd. (4.86 ss); Shinsa-dong Garosu-gil(5.41 ss); Myungdong (6.5 ss); Gangnam Daero (47.9ss); and Tehran-ro. (52.03 ss). The streets for which the SS value is close to the normal pedestrian's speed are the streets on which pedestrians prefer to walk. According to this study, Tehran-ro is 10 times faster than the Garosu-gil in terms of spatial speed. (Conclusion) Since the physical figures of the street preferred by pedestrians can be predicted, they can be used to define the character of space when designing cities.
소장처 한국공간디자인학회
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