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논문명 서비스디자인을 적용한 문화예술공간에 관한 연구 / 금호아트홀 연세를 중심으로 / A Study on Cultural Art Space by applying Service Design Focused on Kumho Art Hall Yonsei
저자명 윤세정(Sejeong Yun) ; 이정교(Junggyo Lee)
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.11 No.05 (2016-10)
페이지 시작페이지(163) 총페이지(11)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 서비스디자인 ; 서비스 사용자 ; 문화예술공간 ; 금호아트홀 연세 ; 터치포인트//Service Design ; Service user ; Art cultural space ; Kumho Art Hall Yonsei ; Touchpoint
요약1 (연구 배경 및 목적)현대사회는 소비자들의 서비스에 대한 경험 니즈의 다양화 및 서비스에 대한 관심 증가로 인해 서비스 경제사회로 변하고 있다. 또한 소비자들의 문화예술 경험에 대한 수요가 증가하고 있다. 이러한 소비자들의 만족스러운 문화예술소비의 욕구에 대응하기 위한 방안으로 문화예술공간에서의 적절한 서비스디자인이 필요하다. 본 연구는 문화예술공간에 적용된 서비스디자인의 특성요소를 분석하고 이를 통해 문화예술공간에서 서비스디자인의 주요 역할을 파악하고자 하였다. (연구 방법)본 연구에서는 서비스디자인의 개념 및 경향에 대한 이론 연구를 진행하고, 서비스디자인의 구성요소 분석을 통해 공간에 적용된 서비스디자인의 요소를 도출하였으며 요소별 특성에 대해 분석한다. 이러한 기준을 바탕으로 문화예술공간 중 최근 건립된 금호아트홀 연세로 분석 범위를 한정하고 금호아트홀 연세를 문화예술공간의 기준에 따라 공간구성을 세분화한다. 이러한 금호아트홀 연세의 세부적인 공간을 터치포인트 방법론 중심으로 코드화하여 공간에서의 서비스디자인의 구성요소를 분석하고 이에 따른 서비스디자인의 특성에 대해 사례 분석하였다. 각 세부 공간의 터치포인트에 적용된 공간 서비스디자인 특성을 분석하여, 문화예술공간에서의 서비스디자인 구성요소에 따른 특성이 어떻게 반영되었는지 연구하였다. 이러한 이론 고찰 및 사례 분석 결과를 반영하여 최종적으로 문화예술공간에 적용된 서비스디자인의 역할과 가치에 대한 결과를 도출하였다. (결과)첫째, 문화예술공간에서 서비스 사용자의 문화예술 경험 및 서비스가 원활하게 이루어지고 있는 공간은 서비스디자인의 특성이 조화롭게 균형을 이루고 있는 공간임을 알 수 있었다. 둘째, 문화예술공간에서의 가장 높은 분포 결과를 보인 곳은 서비스디자인의 특성 중 편리성, 상호성, 정보성에 부합한 사용자의 서비스에 대한 경험 니즈를 반영하여 계획한 공간이었다. 셋째, 문화예술공간에 적용된 서비스디자인 특성 중 다소 낮은 분포 결과를 보인 서비스디자인 특성은 자발성으로 이를 보완하기 위해 서비스 사용자의 적극적 공간 경험에 대한 니즈를 충족시키는 공간디자인의 전략의 필요성을 예측할 수 있었다. (결론)이를 통해 서비스디자인은 문화예술공간에서 서비스 사용자의 문화예술 경험에 대한 만족을 충족시키며, 서비스 제공자에게 기업 이미지를 제고하는 역할을 수행하는데 필수요인임을 알 수 있었다. 또한 문화예술공간에서 공간을 형성하는 서비스디자인의 구성요소를 반영하여 특성이 고르게 분포하도록 공간계획 하는 것이 필요함을 예측할 수 있었다. 이러한 서비스디자인의 특성들이 서비스 경제사회에서 문화예술공간을 포함한 공간디자인의 고품격 전략과 최적화된 공간디자인 프로그램을 도입하기 위한 사전 계획으로서 필요함을 확인하였다. 또한 다양한 기능의 공간에서의 서비스 사용자 경험을 위한 서비스디자인에 대한 연구가 지속되어야 할 것이다.
요약2 (Background and Purpose)Modern society is transforming into an economic service society, triggered by the increase in interest in service, as well as diversification in the consumers' experiences and needs. Demands are also increasing for cultural art experiences. Thus, appropriate service design is essential in cultural art spaces to satisfy consumers' demand. This research analyzes how service design elements are applied in cultural art spaces to identify its primary role. (Method) This research will study the principles and trends in service design, and service design elements' application in spaces will be extracted through an element analysis. The scope is narrowed based on such criteria to the Kumho Art Hall Yonsei among various cultural art spaces, and its spacing is also specified. The researchers analyzed the service design elements in the space by coding the Touchpoint method in the Kumho Art Hall Yonsei, and examined each case in the property. This method analyzed service design characteristics, which were then applied to a touch point in each detailed space. It then studied how these characteristics are reflected in the cultural art space depending on the service design's components. These theories were considered and reflected in the case analysis' results; the results were ultimately derived regarding the roles and values of the service design as applied to cultural art spaces. (Results)First, the space provided a fluent cultural art experience, and service to the users was harmonious between the space and the service design property. Second, the space with the highest distribution result among other cultural art spaces was the one that reflected the users' experiences and needs: convenience, interaction, and information. Third, the service design property with least distribution result needed self-complimentary strategies to satisfy service users' needs in their active space experience. (Conclusions)The researchers discovered through this study that service design is an essential element to improve corporate image as this satisfies the users' needs for cultural art experiences. Additionally, it could be predicted that it is necessary to plan cultural art spaces to evenly distribute the characteristics by reflecting the service design components that form the space. Further, it was confirmed that the service design property is a necessary prerequisite to adapting optimized space design programs and high-quality space design policies in an economic service society. Finally, research must be sustained regarding service designs for the user's experiences in various spaces.
소장처 한국공간디자인학회
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