뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 장소 브랜딩 관점의 아이코닉 건축 유형에 관한 연구 / A study on type of iconic architecture on place branding perspective
저자명 양지윤(Jiyun Yang)
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.13 No.03 (2018-06)
페이지 시작페이지(11) 총페이지(8)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 아이코닉 건축 ; 장소 브랜딩 ; 아이덴티티 ; 이미지 ; 마케팅//Iconic architecture ; Place branding ; Identity ; Image ; Marketing
요약1 (연구배경 및 목적) 아이코닉 건축은 현재 시대의 마케팅 관점에서 전략적으로 세워지고 있으며, 이질적이며 독특한 외관이 즉각적이고 상징적 인 이미지를 만들어낸다. 관광지가 될 수 있는 기회를 모색하고 있는 장소에서 아이코닉 건축은 마케팅 전략 중 하나로 사용되고 있다. 본 연구의 목적은 장소 경쟁력을 향상시키기 위한 향후 연구에 선행하여 아이코닉 건축의 유형을 분류하는 것이다. (연구방법) 본 연구의 방법은 첫째, 장소 브랜딩 커뮤니케이션, 아이덴티티와 이미지, 장소 브랜딩 유형에 대한 문헌 검토를 수행하여 장소 브랜딩 아이덴티티 요소를 도출하였다. 둘째, 전문가 설문을 위한 12 가지 사례를 선정하였다. 셋째, 사례를 기반으로 전문가의 설문을 이용하여 장소브랜딩 관점의 아이코닉 건축의 사례를 분류 하여 결론적으로 세 가지 아이코닉 건축유형을 도출하였다. (결과) 기존 이미지를 사용하는 유형은 자연요소와 문화요소에서 많은 응답을 받은 반면, 기존 이미지를 사용하지 않은 경우 외부 디자인이 가장 중요한 요소로 나타났고 문화요소와 인프라 요소가 높은 응답을 받았다. 즉, 장소 이미지를 사용할 때는 장소 문화의 독특한 지역요소가 강조되고 장소 이미지가 사용되지 않을 때, 미술 문화와 시설이 중요하였다. 기존의 이미지를 재창조 한 사례는 예술 문화와 장소 문화의 속성이 모두 중요하게 응답되어 기존 장소 문화를 예술 문화로 강화하는 것으로 보인다. (결론) 장소 브랜딩 관점의 아이덴티티로서 아이코닉 건축의 유형은 이미지 원용형, 이미지 변용형, 이미지생성형으로 나눌 수 있다. 이미지 원용형 아이코닉 건축은 지역고유의 문화 및 환경에 순응하는 지역 본연의 이미지를 사용하여 지역의 랜드마크가 됨을 목적하며 아이코닉 건축 아이덴티티가 된다. 기존 이미지에 부합하면서도 새로운 디자인과 기능으로 기존 이미지를 신규 이미지로 쇄신한다. 이미지 변용형 아이코닉 건축은 쇠퇴하거나 부정적인 지역의 이미지를 변용하여 새로운 이미지로 대중이 인식할 수 있도록 지역의 랜드마크가 됨을 목적하며 아이코닉 건축 아이덴티티가 된다. 아이코닉 건축의 기능과 외관디자인 그리고 공간에서 행해지는 예술문화가 기존의 이미지를 변화하여 새로운 지역의 비전을 전달하여 부흥을 이끌 수 있도록 한다. 이미지 생성형 아이코닉 건축은 퇴색되었거나 소진된 지역의 이미지를 거의 사용하지 않고 아이코닉 건축의 이미지를 사용하여 아이덴티티를 창조하는 것이다. 아이코닉 건축의 기능과 외관디자인 그리고 공간에서 행해지는 예술문화가 새로운 이미지와 비전을 생성한다.
요약2 (Background and Purpose) Iconic architecture has been strategically erected for the purpose of marketing in the present age. The heteromorphic appearances and unique style of iconic architecture produces an instant iconic image. For places that seek to become tourist destinations, iconic architecture is one of marketing strategies employed to attract tourism. The purpose of this study is to classify iconic architecture in order to lay the foundation for further research and to enhance place competitiveness. (Method) The methodology used in this study is as follows: First, a literature review of each of the following topics is conducted: place branding communication, image and identity, and place branding type. The factor of place branding identity was discovered as a result of the literature review. Second, 12 case studies were selected to provide a deeper understanding of iconic architecture. Third, these 12 cases were classified using an expert questionnaire. Three types of iconic architecture were then derived from the results of said questionnaire. (Results) The case studies using existing images received many responses in nature and in spatial culture. Conversely, exterior design is the most important type, with artistic culture and infrastructure having a high function at no-use of existing image cases. In other words, when using the image of the place, it is important that the unique local elements of nature and place culture are highlighted and that the attributes of the artistic culture and of the facilities are emphasized when the existing image is not used. Case studies reinventing the existing image of the place seem to strengthen the existing culture with artistic culture, as the attributes of artistic culture and spatial culture are both deemed important. (Conclusions) The study identified three types of iconic architecture for the purposes of place branding: image intension type, image reinvention type and image rebirth type. The image intension type of iconic architecture aims to become a landmark in the place, using images of the area that conform to the local culture and environment in order to create an iconic architectural identity. Exterior design and artistic culture are reflected in its iconic architecture as a whole, while representing and renewing the existing image with fresh new designs and functions. The image reinvention type iconic architecture aims to become a landmark in which the public to perceive a new image, using an altered and recreated image in spite of a declining or negative image of the place. The function, the exterior design, and the artistic culture in the space change the existing image and convey the vision of the new area to lead a revival. The image rebirth type of iconic architecture is image-creating, with a strong design focus on iconic architecture, rather than faded or depleted images. Exterior design, art and culture aim to convey the vision of the place and create new sights for the tourism industry.
소장처 한국공간디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
플레이스 브랜딩의 이미지와 아이덴티티로서의 건축
양지윤(Jiyun Yang) ; 김주연(Jooyun Kim) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.12 No.01 (201702)
장소 브랜딩을 통한 공간의 브랜드 정체성 구축에 관한 연구
이경화(Lee Kyung Hwa) ; 김주연(Kim Joo Yun) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.08 No.04 (201312)
국내 패시브건축물 설계 및 시공사례
이명주 - 한국그린빌딩협의회 추계학술강연회 논문집 : (200911)
[논문] 세즈마 카즈요의 ‘21세기 미술관’에 표현된 공간형식과 프로그램
송정화 ; 임채진 - 한국문화공간건축학회 논문집 : 통권 제13호 (200508)
장소성 정의 및 개념 연구
홍성희 ; 박준서 ; 임승빈 - 한국경관학회 학술발표대회 : v.2011 n.1 (201104)