논문명 |
공간구문론을 활용한 국내 보육시설의 유형간 실의 특성에 관한 연구 / A Comparison Study on Room Characteristics Between Plan Types of Korean Childcare Facilities Using Space Syntax |
저자명 |
이정원(Lee, Jung-Won) ; 김다은(Kim, Da-Eun) ; 최소영(Choi, So-Young) ; 강준경(Kang, June-Kyung) |
발행사 |
대한건축학회지회연합회 |
수록사항 |
대한건축학회지회연합회 논문집, Vol.20 n.01 (통권83호) (2018-02) |
페이지 |
시작페이지(93) 총페이지(12) |
ISSN |
1229-5752 |
주제분류 |
도시 / 시공(적산) |
주제어 |
유치원 ; 어린이 공간 ; 보육시설 공간 ; 공간구조 ; 공간구문론//Nursery ; Children Space ; Childcare Facility Space ; Spacial Structure ; Space Syntax |
요약1 |
여성의 사회 참여 증가, 핵가족화 및 맞벌이의 증가, 한부모 가정과 같은 가족 구성의 변화로 인하여 보육시설을 이용하는 아동의 연령이 낮아지고 이용시간은 길어지는 추세이다. 유아기에는 보육교사의 보살핌과 보육 프로그램도 중요하지만 생활하는 공간이 아동의 정서 및 신체 발달에 큰 영향을 끼친다고 알려져 있다. 건축가들은 아동을 위한 보육환경을 만들려는 노력을 하고 있으나 보육환경과 아동의 관계에 대한 연구는 많지 않다. 본 연구는 보육시설의 물리적인 공간구성에 초점을 맞추어 주요실의 성격과 배치 특성을 파악하였다. 궁극적으로 보다 나은 보육시설 배치계획을 위한 기초자료를 제시하는 것을 목적으로 한다. 국내 41개의 보육시설을 5개의 유형으로 분류하여 각 실의 공간적 구성과 유형별 특성을 파악하고자 하였다. 각 사례의 평면을 공간구문론으로 분석하고 ANOVA를 이용하여 통계를 내었다. |
요약2 |
Due to the increase in social participation of women and the change of family composition, children attending childcare facilities are getting younger and they are spending more time in these facilities. Although teachers care and child care programs are important, the space surrounding the children is known to have a great influence on the emotional and physical development. Recently, it has been recognized that the physical education environment is important, but research on the actual space and structure planning of childcare facilities has not been carried out. Therefore, this study focuses on the physical space of childcare facilities and identifies the layout characteristics of the main rooms. This study defined and examined the characteristics of the main rooms and studied 41 childcare facilities in Korea. These cases were first classified into five types and the layout and characteristics of the rooms between the types were examined. The plan of each case was analyzed by Space Syntax and statistics were studied using ANOVA. As a result we identified the typical arrangement of rooms such as the outdoor playground, main entrance, teachers room, corridor, kitchen and utility room. Also by identifying the difference of the layout of the five types, this study provides basic spacial structure data for planning childcare facilities. |
소장처 |
대한건축학회지회연합회 |