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논문명 전통시장에서 공공디자인 적용의 중요성에 관한 연구 / A Study on the importance of public design application in Traditional Market
저자명 임진이(Jeanny Lim)
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.13 No.06 (2018-12)
페이지 시작페이지(381) 총페이지(9)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 전통시장 ; 공공디자인 ; 셉티드 ; 정체성 ; 문화적가치//Traditional Market ; Public Design ; CPTED ; Identities ; Cultural Values
요약1 (연구배경 및 목적) 최근 전통시장을 활성화시키려는 다양한 시도들이 이루어지고 있다. 특히 공공디자인이 전통시장에 접근하면서 지역주민과 소통하게 만드는 역할을 시작하였다. 전통시장은 지역의 중심에 위치해 있을 뿐만 아니라 도시가 지난 고유의 정체성과 문화적 가치를 나타내는 중요한 장소이다. 문화선진국이라고 불리는 국가들은 지역의 전통시장에 대하여 문화적 경쟁력과 가치를 높일 수 있도록 환경개선을 지원하고 있다. 본 연구는 전통시장을 공공디자인 차원에서 성공시킨 해외사례를 중심으로 살펴보고 이후 국내의 대표적인 시장을 분석 한다. (연구방법) 전통시장을 공공디자인 개념에서 접근한 해외의 사례를 중심으로 조사함으로써 공공디자인 적 접근이 지역 활성화와 전통시장 활성화에 얼마만큼 영향이 있는지에 대하여 분석하였다. 또한 우리나라 전통시장을 대표하는 남대문시장, 동대문시장, 부산국제시장의 현주소를 파악하고 해외의 유명 전통시장과의 차이점에 대하여 비교분석 한다. 본 연구는 다음과 같이 진행하였다. 2장에서는 전통시장의 중요성과 점차 슬럼화가 되어가는 문제를 고찰을 하였다. 3장에서는 공공디자인의 이론적인 개념과 슬럼화현장을 공공디자인의 셉테드 개념에서 개선시킨 사례를 조사하였다. 4장에서는 전통시장을 공공디자인 개념에서 접근한 해외의 사례를 중심으로 조사함으로써 공공디자인적 접근이 지역 활성화와 전통시장 활성화에 얼마만큼 영향이 있는지에 대하여 분석하였다. 5장은 결론으로 연구결과와 본 연구의 의의를 정리하였다. 본 연구는 해외시장을 현장조사와 문헌조사를 병행하여 진행하였다. (결과) 공공디자인은 꾸준히 효과를 발휘하고 있으며 다양한 사회문제 해결방안을 모색하고 있다. 셉테드 공공디자인 사례의 성과는 디자인 작업이 인간의 자존심과 명예, 그리고 인생의 희망과 용기에 가까이 갈수 있도록 만드는 정서회복이 이루어졌다는 것에 의미가 크다. (결론) 소비자들이 전통시장에 방문할 때 지역적인 특색과 공공디자인측면에서 만족도가 높은 대표적인 시장을 분석하였다. 미국의 첼시마켓, 퀸시마켓, 캐나다의 그랜빌아일랜드, 영국의 코벤트 카든, 네델란드 마켓홀 등이 대표적이다. 우리나라의 남대문시장과 부산국제시장은 자연발생적으로 시장이 형성되고 필요에 의한 유지보수만 이루어져왔기 때문에 시설이 매우 열악하고, 위생시설 등이 부족하다. 이러한 형태의 시장은 소비자를 위한 환경이 이루어지지 않아 전통을 유지, 개발하면서도 국내외의 방문객에게 만족을 줄 수 있도록 공공디자인측면에서 개발이 체계적으로 이루어져야한다. 동대문시장은 대기업이 진입하면서 시설의 현대화를 이루고 있지만, 전통시장의 문화를 느낄 수 있는 감성적인 공간이 부족하다. 따라서 공공디자인측면에서 차별화를 기반으로 하면서도 통일감을 갖는 공공디자인 적 접근이 요구된다. 전통시장의 아이덴티티를 살리고자 하는 노력은 판매를 위주로 한 단순한 상업공간에서 문화 활동과 장소마케팅, 지역소비자에게 쇠퇴하는 지역을 활성화시키는 전략으로 매우 유용하게 사용되고 있다.
요약2 (Background and Purpose) Attempts have recently been made to revitalize traditional markets. In particular, public design has started to allow local residents to interact with such markets. Traditional markets are not only located at the center of the region but also in important places where cities represent their own identities and cultural values. Countries called the "culture advanced nations" are helping to improve the environment in order to enhance cultural competitiveness and value in traditional regional markets. This study focuses on foreign cases of successful traditional markets in public design and analyzes representative markets in Korea. (Method) The study is conducted as follows. The importance of traditional markets and the problem of their conversion into slums are examined in Chapter 2. A theoretical notion of public design and cases of improving slums with the concept of CEPTED are investigated in Chapter 3. Impacts of public design approaches on regional activation and traditional market revitalization are analyzed by investigating overseas cases in Chapter 4. Chapter 5 summarizes the results and the significance of the study. Field studies and a literature survey of foreign markets are used in this research. (Results) Public design has steadily proven its effectiveness in solving social problems. The achievement of the CPTED Public Design case is significant in that the design work has resulted in an emotional recovery that brings human pride, honor, and the hope and courage of life. (Conclusions) Exemplary traditional markets that satisfy consumers by implementing local characteristics and public design are analyzed. The United States' Chelsea Market, Queen's Market, Canada's Grandville Island, Britain's Covent Garden, and the Netherlands' Market Hall are among the most popular. Namdaemun and Pusan International Market in Korea have inadequate facilities and lack proper sanitation because they were established organically and have only been minimally maintained. The environments of these markets are not suitable for consumers, so the development should be systematically executed from a public design perspective to maintain and develop tradition while satisfying visitors both at home and abroad. Dongdaemun Market has modernized its facilities after large enterprises entered, but lacks the emotional space that could allow shoppers to experience the culture of traditional markets. Therefore, a public design approach based on differentiation and the sense of unity is required. Efforts to save the identity of traditional markets are not only aimed at vitalizing commercial space to increase sales. Cultural activities and space marketing approaches are highly useful for activating a region for local consumers.
소장처 한국공간디자인학회
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