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논문명 건축문화유산의 공간경험 디자인 / Designing Augmented Spatial Experiences of Architectural Heritage
저자명 장선영(Jang, Sun-Young) ; 김성준(Kim, Seongjun) ; 김성아(Kim, Sung-Ah)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집 계획계, Vol.35 No.04 (2019-04)
페이지 시작페이지(15) 총페이지(10)
ISSN 1226-9093
주제분류 도시
주제어 건축유산 ; 디지털 문화유산 ; 콘텐츠 관리 시스템 ; 증강현실 ; 사용자 경험 디자인//Architectural Heritage ; Digital Heritage ; Content Management System ; Augmented Reality ; User Experience Design
요약1 건축유산은 박물관, 미술관 등의 일반 전시공간들의 경험과는 구별되는 차이점이 있다. 그러나 현재 건축유산의 공간경험에서 이와 같은 특수성들은 반영되지 못하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 건축유산의 특성을 고려한 사용자 공간경험을 디자인하는 것이며 구체적인 경험물로서 공간경험 콘텐츠를 구성하고, 콘텐츠 생산 플랫폼을 제안한다. 이 소프트웨어 플랫폼은 건축유산 경험자에게 공간 중심의 관점으로 공간 및 사물과 연관된 디지털 데이터를 맥락에 맞게 엮어 제공해줌으로써 장소 경험을 풍부하게 증강시켜주는 콘텐츠를 생성한다.
요약2 Currently, museums and architectural heritage provide augmented user experiences by incorporating various media technologies. They still, however, suffer from the limitation of entertainment-based and the provision of location-based simple and repetitive contents. In addition, while acting as a key medium of experience for architectural heritage, the concept of space is not properly reflected in current services. The purpose of this study is to design user space experience considering such characteristics of architectural heritage. The spatial experience content and content production platform are defined. This software platform creates content that enhances the experience of the place by giving a context-based digital data associated with space and objects. The spatial experience content is designed as a series of experience sequences. The composition of the sequence borrows the method of film and narrative which segment and connect consecutive experiences on a scene basis considering user 's detailed spatial experience. Therefore, content components can be combined and reproduced in various types. Augmented contents were extracted by using rule-based reasoning function of ontology at the moment. As a practical example of architectural heritage, the Seokjojeon Hall is used to reveal a spatial experience scenario.
소장처 대한건축학회
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