뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 창의교육공간이 대학생의 창의적 능력 향상에 미치는 효과 / The Effects of Creative Education Space on the Improvement of Creative Competency of University Students
저자명 양혜진(Yang, Hye-Jin) ; 김남효(Kim, Nam-Hyo) ; 이경화(Lee, Kyung-Hwa)
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, Vol.28 No.2(통권 133호) (2019-04)
페이지 시작페이지(68) 총페이지(15)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 창의교육공간 ; 창의성 ; 대학생//Creative Education Space ; Creativity ; University Students
요약2 The purpose of this study was to identify the effectiveness of the classroom using the creative education space designed for the enhancement of creative competence. Therefore, we applied the model of creative capacity building class designed by Yang Hyejin (2017) and conducted experiments on 169 students participating in the liberal arts classes of S university. Before and after the experiment, an integrated creativity test (Lee Kyung Hwa, 2014) was conducted as a pre- and post-test. The experiment was divided into two groups: class1071 and class0556. The same class was held for four weeks. As a result of the research, it was confirmed that the creative ability of the experimental group students applying the creative education space improved substantially. As a result of comparing the difference of degree of creative ability improvement in the classroom where class1071 and class0556 were applied, the effect of class0556 classroom was higher in university students' fluency improvement, And the class1071 classrooms were more effective in improving the sensitivity of accidents. There was no difference in the imagination, originality, and sophistication among the models. However, it was confirmed that class1071 was the more effective model for improving overall creative abilities. As a result, we could find implications for the improvement of creative capacity of college students, considering not only consideration of teaching - learning methods and individual differences but also characteristics of educational environment and space.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
창의력과 감성 증진을 위한 교육공간 리노베이션에 관한 연구
배지윤(Bae, Jiyoon) ; 김우종(Kim, Woojong) ; 이경선(Lee, Kyung Sun) - 한국실내디자인학회 논문집 : Vol.28 No.2(통권 133호) (201904)
시론: 코로나 이후, 건축과 도시공간의 변화를 생각하다
박소현 - 건축과 도시공간 : Vol.38 (202006)
[특집] 국내 친환경 건축물 사례 분석
정지나 ; 김용석 ; 이승민 - 그린빌딩(한국그린빌딩협의회지) : v.9 n.1 (200803)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
융합형 교육공간 조성을 위한 건축설계스튜디오 공간구성방식에 대한 사례분석과 설계적용연구
하나(Ha, Na) ; 이정만(Lee, Jungman) - 대한건축학회논문집 계획계 : Vol.31 No.02 (201502)
[특집] 미래 교육공간의 혁신과 변화
이경선(Lee, Kyung Sun) - 건축(대한건축학회지) : Vol.62 No.01 (201801)
지속가능성을 위한 도시재생 계획요소에 관한 연구
이일희 ; 이주형 - 도시설계(한국도시설계학회지) : v.12 n.6(통권 제48호) (201112)