논문명 |
건설교육기관의 기능교육 실태분석 및 개선방안 / A Status Analysis on the Technical Education of Construction Education Institutes and Its Improvement Measures |
저자명 |
유성곤 ; 손창백 |
발행사 |
한국건설관리학회 |
수록사항 |
한국건설관리학회 논문집, Vol.20 No.4 (2019-07) |
페이지 |
시작페이지(86) 총페이지(8) |
ISSN |
2005-6095 |
주제분류 |
시공(적산) |
주제어 |
건설기능인력, 건설기능교육, 교육기관, 개선방안 // Skilled Construction Workers, Technical Training, Construction Educational Institution, Improvement Measures |
요약1 |
건설업은 양질의 기능인력이 확보되고 양성되어야 하지만 현재 건설 기능인력은 대부분 건설현장에서 체계적인 교육 없이 도 제식 교육을 통해 양성되고 있다. 국내에는 건설 기능인력 양성기관으로, 국비지원 교육·훈련과정을 시행하는 교육기관이 존재 하지만 교육기관을 통해 배출되는 신규인력은 건설현장의 수요에 미치지 못하며, 건설근로자가 국비지원 교육·훈련을 수강하는 경우도 적은 실정이다. 이에 본 연구는 교육기관의 교육·훈련을 개선하기 위해 교육기관에서 이루어지고 있는 국비지원 교육·훈 련실태 및 문제점을 분석하고, 교육체계의 중점개선사항을 도출하였다. 개선방안으로는 주요 문제점과 중점개선사항으로 분석된 비용측면의 어려움을 개선할 수 있는 개선방안을 제시하였으며, 본 연구의 결과는 교육기관의 교육·훈련 활성화에 도움이 될 것 으로 판단된다. |
요약2 |
Despite the fact that the construction industry demands a good quality of skilled labors, most of the labors have been nurtured through apprenticeship, without a systematic education. Despite Institutions has been conducted government-funded education and training programs, the number of new workers released through the educational institutions is not up to the demand of the construction sites, and only few construction workers take government- funded education program. This study analyzed the current status and problems of government-funded education and training, to derive problems and illustrates key improvements in the education system. The improvement measures were presented to improve the cost-side difficulties analyzed by major problems and improvements. As a result, this study aids to activate government-funded education and training. |
소장처 |
한국건설관리학회 |