논문명 |
카를로 스카르파의 단편적 건축에 있어서 접합의 의미 / The Meaning of Joint in Carlo Scarpa's Fragmentary Architecture |
저자명 |
이경진(Lee, Kyung-Jin) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집 계획계, Vol.35 No.08 (2019-08) |
페이지 |
시작페이지(15) 총페이지(8) |
ISSN |
1226-9093 |
주제분류 |
이론 / 계획및설계 |
주제어 |
카를로 스카르파; 베네치아; 텍토닉; 몽타주; 단편; 접합; 마르코 프라스카리 // Carlo Scarpa; Venezia; tectonic; montage; fragment; joint; Marco Frascari |
요약1 |
케네스 프램튼에 따르면, 현대 건축은 건축의 시학으로 인식되기 시작하며, 그 가치에 큰 비중을 두고 있으며, 형태를 만드는 기술과 기술에 내재된 의미에 큰 가치를 두고 있다. 텍토닉은 기술적 공간 구성 뿐만 아니라, 존재론적 접합과 디테일을 내포한다. 카를로 카를로 스카파의 작품들은 존재의 의미가 건축에 어떻게 드러나는지를 증명하는 예들이다. 이 연구의 목적은 카를로 스카파의 건축 사상과 시각 논리(쉐마) 사이의 연관성을 1950년대부터 1970년대까지의 그의 작품에서 나타난 디테일의 특성으로부터 분석하는 것이었다. 이 분석을 통해, 건축에 있어서의 이탈리아의??전통을 재해석하는 몽타주 표현이 특징으로 나타났다. 카를로 스카파는 베네치아의 건축공간을 통해 주변과 상황과 주변 장소를 재해석하여 단편적인 공간을 만든다. 결과적으로 그의 독특한 세부 스타일은 현대 건축에서 전통적인 건축물을 재해석하는 방법에 대한 교훈을 준다. 결론적으로 카를로 스카파의 건축은 지각적 경험적 측면의 파사주를 구축적 형태의 반-접합으로 강조한다. 그것은 그의 철학적 접근, 특히 존재론적 건축과 구축에 대한 중요성을 드러내준다. |
요약2 |
According to Kenneth Frampton, the modern architecture starts to be recognized as the poetics of construction and lays a great weight in its value on the technology of making forms and the inherent meaning in the tectonics. The tectonic connotes not only the technological construction of the architecture but also ontological details as the joint of material and texture. The works of Carlo Scarpa are examples to prove the way how the ontological meanings are exposed in the tectonic form of architecture. The purpose of this study was to analyze the connections between Carlo Scarpa's architectural thoughts and visual logic(schemata) from the characteristic of details in his work during the 1950s to 1970s. Through the analysis, the Italian tradition in the architecture is reinterpreted through isolation and break of recollected montages. Carlo Scarpa makes spatial fragments and aspects of reinterpreting in surroundings and situation with the architectural place in Venezia. As a result, the unique details of his craftsmanship provide lessons on how to reinterpret the traditional architecture. In conclusion, Carlo Scarpa's architecture emphasizes the passage of its perceptive experience aspects as a dis-joint of tectonic forms. It may imply the significance of his philosophical approach, especially to the ontological architecture and tectonics. |
소장처 |
대한건축학회 |