논문명 |
학점제 고등학교 생활거점공간의 영역 형성에 관한 연구 / Research on the Domain Formation of Living Base Space of Credit System High Schools |
저자명 |
손석의(Son, Suk-Eui) ; 김승제(Kim, Seung-je) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집 계획계, Vol.35 No.10 (2019-10) |
페이지 |
시작페이지(3) 총페이지(8) |
ISSN |
1226-9093 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
단위제 고등학교; 총합학과 고등학교; 선호공간; 홈베이스; 커먼스페이스; 영역형성// Credit-based High School; Comprehensive High School; Preferred Space; Homebase; Common Space; Territory Formation |
요약1 |
고교학점제는 학생들이 진로에 따라 다양한 과목을 선택·이수하고 누적학점이 기준에 도달할 경우 졸업하는 제도이다. 개인의 선택권을 보장하는 고교학점제는 학생의 진로·적성에 대응할 수 있는 교육적 효과가 기대되고 있다. 하지만 학교생활 측면에서 학급귀속 의식의 약화, 교사 내 안정적 거점장소 확보 어려움 등의 문제를 수반할 것으로 예상되고 있다. 본 연구는 이동·선택수업을 실시하고 있는 학교에서 생활거점공간 환경특징에 따른 학생들의 이용실태를 활동영역 형성 측면에서 분석하고 장소평가에 대해서 고찰하였다. 이를 통해 교사 내 안정적 생활거점공간 건축계획의 기초자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 일본의 총합학과 고등학교 중 ‘생활거점 중심형’ 및 ‘생활거점 분산형’ 교사를 대상으로 이용실태를 영역형성 측면에서 분석하였다. 그 결과 학생의 거점공간에 대한 영역의식의 확보와 다양한 학습 집단의 커뮤니티를 위한 장소구축이 생활만족도에 영향을 미친다는 결과를 도출하였다. |
요약2 |
The high school credit system is a system in which students select·complete various subjects, depending on their career, and graduate when their accumulated credit reaches the standard. It is expected that the high school credit system, which guarantees the individual’s right of choice, will bring an educational effect that can respond to the student's career·aptitude. However, it is expected that problems in the aspect of school life, such as the weakening of class belongingness or difficulty of securing a stable base venue within the school building would be accompanied. This research analyzed students' usage condition depending on the living base space environment feature in schools that are implementing moving·selective class in the aspect of activity domain formation and contemplated the venue evaluation. The purpose is to provide the basic data of an architectural plan of a stable living base space within the school building through this. 'Living base center type' and 'living base dispersion type' school buildings among Japanese integral department high schools were used as the target to analyze the usage condition in the aspect of domain formation. As a result, a conclusion was deducted that student's securement of territory consciousness about the base space and venue construction for the community of various studying groups affects life satisfaction. |
소장처 |
대한건축학회 |