논문명 |
로컬 커뮤니티 호텔의 체험 마케팅 유형 및 공간 특성 분석 연구 / A Study on the Spatial Characteristics of Local Community Hotel Using Experience Marketing Type |
저자명 |
이규홍(Kyuhong Lee) |
발행사 |
한국공간디자인학회 |
수록사항 |
한국공간디자인학회 논문집, Vol.14 No.03 (2019-06) |
페이지 |
시작페이지(253) 총페이지(12) |
ISSN |
1976-4405 |
주제분류 |
계획및설계 / 도시 |
주제어 |
체험; 마케팅; 호텔; 로컬리티; 로컬 커뮤니티 호텔//Experience; Marketing; Hotel; Locality; Local community hotel |
요약1 |
(연구배경 및 목적) 자신만의 독특한 개성 추구와 새로운 경험 추구를 중시하는 Z 세대가 소비의 주축으로 떠오르면서 독립호텔의 개념인 로컬 커뮤니티 호텔이 전 세계적으로 급부상하고 있다. 그 지역에서만 느낄 수 있는 이색적인 경험, 예술, 맛 등지역 문화 추구에 가치를 두는 로컬 커뮤니티 호텔은 고객에게 지금까지 경험해보지 못한 로컬의 새로운 경험을 선사하여 일상에서 벗어나 새롭고 신선한 체험 공간을 제공한다. 이는 과거 전통적 마케팅에서 벗어나, 소비자의 경험을 중시하는 체험 마케팅이 부상하고 있음을 의미한다. 본 연구는 로컬 커뮤니티 호텔이 타 호텔들과 차별화되어 치열한 호텔 업계 속에 살아남기 위해서는 무엇보다 체험 요소 활용이 중요하다 본다. 그중 파인(Pine)& 길모어(Gilmore)의 체험 이론이 로컬 커뮤니티 호텔에 있어더 구체적인 방향성을 제시 할 수 있다. 따라서 본 연구는 향후 국제적으로 경쟁력을 갖춘 다양한 컨셉의 호텔 개발을 위한 좀 더차별화된 콘텐츠 개발과 디자인의 미래지향적 접근 방향을 제시하고자 하는 목적이 있다. (연구방법) 본 연구의 방법으로 첫째, 선행 연구 및 문헌적 자료를 토대로 로컬 커뮤니티 호텔의 개념 및 특징을 고찰한다. 둘째, 선행 연구에서 도출한 로컬 커뮤니티호텔의 공간 특징과 체험 마케팅의 선두주자인 파인(Pine)& 길모어(Gilmore)의 체험 이론을 바탕으로 4가지 체험 요소를 정리하여 분석틀로 한정한다. 셋째, 분석 틀을 기반으로 로컬 커뮤니티 호텔의 대표 사례를 찾아 연구하여 특징을 고찰 정리한다. 넷째, 향후 결과를 종합하여 전체 논문의 내용 결론과 후속 연구의 방향성 및 호텔 공간 계획 시 활용할 수 있는 기초 자료를 구축한다. (결과) 본 연구는 현대 새로운 소비 계층, 숙박 트랜드 분석과 로컬 커뮤니티 호텔의 개념 및 체험 마케팅에 대한 이론적고찰을 통해, 문화 예술적 체험, 상호 교류적 체험, 지역 활성화적 체험에 의한 로컬 커뮤니티 호텔을 분석 하였다. 분석 결과인로컬 커뮤니티 호텔의 체험 마케팅 특성은 다음과 같다. 첫째, 로컬 커뮤니티 호텔의 문화 예술적 관점의 체험 마케팅 특성으로감각성, 오락성, 연계성, 상호작용성, 창작성, 이벤트성, 참여성이 두드러지게 나타났다. 둘째, 로컬 커뮤니티 호텔의 상호 교류적체험은 심미성, 상호작용성, 참여성, 이벤트성, 몰입성, 창작성 등의 특징이 보였다. 셋째, 지역 활성화적 체험은 감각성, 오락성, 상호작용성, 연계성, 참여성, 이벤트성, 몰입성의 특징을 가진다. (결론) 로컬 커뮤니티 호텔의 사례 분석한 결과를 보면 체험 마케팅의 특성이 로컬 커뮤니티 호텔 공간에 전반적으로 연관을 가지고 있음을 확인할 수 있다. 그 중, 상호작용성, 참여성, 이벤트성이 사례 공간에 공통 특성으로 분석 되었다. 본 연구는 전 세계적으로 호텔 시장의 변화되는 추이를 살펴보고 로컬 커뮤니티호텔의 체험 마케팅 측면과 공간적 특성을 분석할 수 있는 척도가 되었으며 추후, 로컬 커뮤니티 호텔에 관해 더 많은 연구와 향후, 국제적으로 경쟁력을 갖춘 다양한 콘텐츠가 반영된 한국적인 로컬 커뮤니티 호텔 개발을 위한 기초 자료로 활용되기를 기대한다. |
요약2 |
(Background and Purpose) Local community hotels are emerging all over the world as Z-generation are increasingly enjoying their leisure activities to pursue their own unique personality and new experiences. The local community hotel, which values the pursuit of local culture such as exotic experiences, arts, and tastes that can be felt only in the area, offers a new and fresh experience to the customers by giving a new local experience. Overall, this is a transition from traditional marketing to experiential marketing for consumer experience. Therefore, It's important to utilize the experience factor in order to survive in the hotel industry by differentiating the local community hotel from other hotels in this study. Among them, the experience theory of Pine & Gilmore can present a more concrete direction in the local community hotel. Therefore, I would like to suggest a direction for future development of a more differentiated contents and design for various concept hotels. (Method) First, the concept and characteristics of the local community hotel will be examined based on previous research and literature data. Second, It design the analytical framework by using spatial factors and experiential marketing factors of the local community hotels derived from the previous research. Especially, it is limited to experience theory of Pine & Gilmore who are the leaders of experiential marketing. Based on this, the four experiential elements are summarized and limited to analysis framework. Third, based on the analysis framework, the representative cases of local community hotels are analyzed. Fourth, we will construct basic data that can be used in the conclusions of the thesis and the direction of hotel space planning. (Results) I analyze the local community hotel based on cultural and artistic experience, interactive experience. and local activation experience. The results of the analysis are as follows, First, Experience marketing characteristic of a culture-artistic viewpoint of a local community hotel that is sensibility, entertainment, connectivity, interactivity, creativity, eventfulness, participation. Second, the interactive experience of the local community hotel has a character of esthetics, interactivity, participation, eventfulness, immersion, creativity. Third, local activation experience has a characteristic of Sensibility, enjoyment, interactivity, connection, participation, eventfulness, immersion. (Conclusions) The result of case analysis of local community hotel uses that the characteristics of experiential marketing are generally related to the local community hotel space, Among them, interactivity, participation, and eventfulness were analyzed as common characteristics in case space. This study to analyze the experiential marketing aspect and spatial characteristics of local community hotels. In the future, I hope that it will be used as a base material for the development of a local community hotel in Korea that reflects more research on the local community hotel and various contents with international competitiveness in the future. |
소장처 |
한국공간디자인학회 |