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논문명 소비자 특성에 따른 백화점 실내휴게공간 이용행태와 인식 -서울지역 소비자 군집유형을 중심으로- / Consumer Behavior and Perception for Indoor Rest Place of Department Store Corresponding to Consumer Characteristics -Focusing on Consumer Cluster Types in Seoul-
저자명 박동(Dong Park) ; 김영주(Youngjoo Kim)
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.14 No.07 (2019-12)
페이지 시작페이지(171) 총페이지(12)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 백화점; 실내휴게공간; 라이프스타일; 소비자 행태; 인식//Department store; Indoor rest space; Lifestyle; Consumer Behavior; Perception
요약1 (연구배경 및 목적) 오늘날 백화점은 이용고객에게 편의성과 즐거움을 줄 수 있는 서비스와 환경을 제공함으로써 단순히 제품을 구매하는 것 이상으로 소비경험 자체를 즐길 수 있는 환경으로 변화하고 있으며 이를 이용하는 소비자의 행태와 요구 역시 다변화하고 있다. 이에 백화점공간과 관련하여 판매자입장에서는 더 많은 소비자를 백화점으로 유인하고 오랜시간 체류하도록 하여 제품구매와 함께 매장에 대한 긍정적 인상형성을 통해 재방문을 유도하는 것이 필요하며 소비자입장에서는 이용만족도를 최대한 높일 수 있는 계획방안을 모색하는 것이 요구된다. 본 연구의 주요 목적은 소비자 유형별 특성에 따른 백화점 실내휴게공간의 소비자 이용행태와 인식을 파악하는 것이다. (연구방법) 본 연구의 목적을 수행하기 위해 문헌조사와 함께 웹서베이 방식을 이용한 설문조사를 실시하였다. 설문조사대상은 연령과 성비를 고려한 층화추출방법을 이용하여 남녀 성비를 고르게 하고 20대부터 50대 이상까지 각 연령대별로 60명씩 총240명의 조사대상자를 표집하였다. (결과) 백화점 실내휴게공간 이용행태에서 응답자들의 이용빈도는 전반적으로 높은 편이었고 주로 엘리베이터 홀 주변의 휴게공간을 많이 이용하였다. 이용목적은 휴식과 기다림, 약속장소로 이용한다는 응답이 가장 많았다. 백화점 실내휴게공간에 대한 인식에서 공간디자인 요소에 대해서는 접근하기 쉬운 위치를 가장 중요하게 생각하였으며 모던 스타일에 대한 선호도가 가장 높게 나타났다. 응답자의 라이프스타일을 파악하기 위한 요인분석으로 건강 및 여가지향형, 과시적 유행추구형, 실용적 기능추구형, 경제적 실속형, 단순ㆍ편리추구형, 안정적 보수형의 6가지 유형을 도출하였다. 이를 기반으로 군집분석을 실시한 결과 5개의 군집을 추출하였으며 각각의 성향에 따라 군집1은 건강트렌드 및 여가생활지향집단, 군집2는 보수적성향 집단, 군집3은 경제적 실용성추구집단, 군집4는 과시적 유행추구집단, 군집5는 안정 및 편리성 추구집단으로 구분하였다. 5개 군집유형별 응답자의 사회인구학적 특성을 분석한 결과 남/여 차이가 나타나 이들 고객의 세부집단의 특성을 고려하여 백화점 실내휴게공간의 이용빈도, 이용목적, 이용시간, 위치 이용목적, 행위 등을 지원하는 공간계획과 서비스 제공방안이 모색되어야 함을 알 수 있었다. (결론) 본 연구는 사용자 중심적 관점으로 웹서베이를 통해 소비자들의 유형별 특성에 따른 백화점 실내휴게공간 이용행태와 인식을 실증적으로 조사했다는 점에서 기존의 관련 연구와 차별화된다. 향후에는 국내외 백화점 실내휴게공간에서 나타나고 있는 최신 사례들에 대한 탐색적 조사와 더불어 규모, 지역 등에 따른 백화점 유형별 사례를 대상으로 한 질적 관찰조사 및 현장 이용고객에 대한 심층면접조사를 병행하여 공간계획 및 디자인 차원에서의 제안을 하는 후속연구가 필요하다.
요약2 (Background and Purpose) The main purpose of this study is to understand the physical characteristics of the consumer resting sapce and the consumer behavior and perception. To this end, we investigated the physical planning and design characteristics of indoor spaces in department stores in Seoul; customers’ usage behaviors, recognition, and demands for indoor rest spaces; and the characteristics of customers’ lifestyles. The purpose of this study is to provide a quantitative understanding of the behavior and needs of consumers regarding department stores’ indoor rest spaces. We highlight factors that can improve interior rest space planning and design, thereby enhancing the satisfaction of department store customers. (Method) In this study, we conducted a literature review and questionnaire survey employing stratified sampling. There were 240 respondents to the questionnaire with 60 people in each strata according to sex and age to find out consumer behaviour and perception for indoor rest place of department store. (Results) The following conclusions were drawn from the above research method. Frequency of use for the indoor rest place was quite high. In most cases, the place around elevator hall was highly used. The most frequently mentioned goal of use was the place for rest, waiting and meeting someone. Most people preferred modern style and Most respondents thought that accessible location was the most important among several design components of rest place and preferred modern style. six types of factors were identified: health and leisure - oriented, proactive fashion - seeking, practical - function - seeking, economic staunch, simple and convenient - seeking, and stable maintenance. Based on this analysis, five clusters were extracted. According to each tendency, cluster 1 was a health trend and leisure oriented group, cluster 2 was a conservative tendency group, cluster 3 was an economic practicality seeking group, Trend seeking group, and cluster 5 were classified as stability and convenience seeking group. As a result of analyzing the socio-demographic characteristics of the respondents according to the five cluster types, there was a difference in the male / female ratio and the space planning and service provision to support the main utilization time, purpose of use, Second, it is necessary to secure facilities and areas that can sufficiently accommodate the various purposes of indoor resting space of department store.(Conclusions) Nowadays, changes occur in consumer demands and behaviors in a multi-faceted manner. It is expected that advancements will be made in the design of rest spaces from a user-centered perspective, creating desirable consumption spaces that can improve users' satisfaction and quality of life.
소장처 한국공간디자인학회
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